Det sosiale teatret

Har du tenkt på hvor sosialt teater kan være?

Mange tenker på teater som en arena for det kulturelle, intellektuelle og for underholdning, men selv setter jeg det sosiale aspektet veldig høyt når jeg tenker på teater. Til dels kan jeg vel si at jeg er avhengig av det sosiale for å kunne fôre teaterinteressen min.
Jeg er sykepleier og har derfor ikke et stort nettverk av teaterinteresserte rundt meg. Selvsagt kunne jeg dratt på teater alene, men det ville blitt litt ensomt i lengden. Venner med felles interesse er derfor avgjørende for min del. For det å dra på teater er mer enn bare en forestilling, det er også det sosiale aspektet ved teaterturen som appellerer til meg. Opplevelsen og det sosiale starter allerede når billettene er bestilt, blir med når vi sitter på T-banen på vei til teateret, og fordi jeg er naturlig stressa, er vi ALLTID på teatret minst 30 minutter før forestillingen, noe som gir oss god tid til andre sosiale gjøremål. Opplevelsen slutter ikke nødvendigvis når forestillingen er ferdig heller, for hvis stykket gir inntrykk eller er eksepsjonelt bra, er sannsynligheten stor for at det blir et samtaletema lang tid fremover. Kanskje vi til og med må se forestillingen en gang til? I Oslo har de fleste teatrene enten ungdomskort eller studentrabatt, så det blir heldigvis ikke så dyrt å se de beste teaterstykkene flere ganger 🙂

Det å gå på teater ser jeg også på som en fin mulighet til å møte andre teaterinteresserte. Noen vil kanskje tenke det er rart å gå bort til fremmede og starte en samtale uten videre, det anses kanskje ikke som “helt normalt” i dagens samfunn, men om man likevel tør å ta til motet, kan man plutselig oppdage at man har noe til felles. Det ene fører til det andre, og plutselig har man fått nye venner. Det er på den måten jeg har møtt det jeg nå refererer til som “teatergjengen”. Vi er en tilfeldig sammensatt gruppe på fem personer, som ofte drar på teater sammen. De er i dag blant mine beste venner, og jeg hadde aldri møtt dem hvis det ikke var for vår felles teaterinteresse!

 


Her er teatergjengen samlet

 

Dessuten finnes det andre fasiliteter og tilbud relatert til teateret som gir gode muligheter for sosial stimulering.

Her er noen tilbud jeg personlig liker veldig godt:

Det Norske Teatret:
– Kafè Løve – Restaurant i fojaeen i 1. etasje på teatret. Her er det mulig å spise lunsj eller middag med venner, enten i kombinasjon med teater eller utenom.
– Lunsj og Lyrikk – Kanskje ikke det stedet du finner flest unge, men hvis du liker teater, kan dette være et fint alternativ til den kjedelige  lunsjen på skole eller jobb. Ta med en venn og få litt kulturelt påfyll mens du nyter lunsjen i teateromgivelser.

– Bikubekveld – Hver fredag i sesongen er det underholdning i Bikuben kl. 22:30. Dette er en liten intimscene i publikumsområdet i 2. etasje på teatret. Her er det mer konsertpreg over arrangementene, samtidig som det ofte er skuespillere fra teatret som står for underholdningen. Det er åpen bar hele kvelden, så det er et godt og sosialt alternativ til en tur på byen.

Nationaltheatret:
– Quiz – Ungdomstilbudet på Nationaltheatret kalles Unge National, og medlemmer blir jevnlig invitert til quizkvelder. Kan garantere deg at det blir en sosial og gøyal aften. Hvis du ikke har noen å dra med, kan du helt fint dra alene og slå deg sammen med et annet lag. Dette er også en fin mulighet til å få nye teatervenner. 

 

Det Andre Teatret:
– Velger å nevne denne under dette punktet, ettersom dette er et helt unikt teater som skiller seg sterkt fra “standardteatret”. Dette er Norges eneste teater som baserer seg på improvisasjon, så du vet aldri hva du har i vente. Teatret opererer med relativt billige billetter til alle forestillinger, og er veldig tilrettelagt for ungdom og studenter. Du skal heller ikke se bort i fra at du får med deg en solid dose humor på kjøpet. Subtittelen til Det Andre Teatret er “Nesten som ordentlig teater, bare litt morsommere”, og denne beskrivelsen er rett og slett perfekt!

 

Den Norske Opera og Ballett:
– Operataket – For mange er dette allerede et populært oppholdssted, så vel som et populært turistmål. Jeg har venner som aldri har vært inne i operaen, men som kjenner hver eneste lille krik og krok på operataket! Når enn på døgnet det måtte være kan du møte venner, sole deg (hvertfall om sommeren) eller ta med deg matpakken din og tilbringe lunsjen på taket.

– Operabutikken – Hvis det er noe jeg savner på norske teatre, er at det er begrenset eller ingen mulighet for å kjøpe effekter relatert til forestillingene. Operaen derimot skiller seg ut ved at de har en egen Operabutikk! Enten du drar innom kombinert med en forestilling eller utenom, er det muligheter for å kjøpe musikk, gaveartikler, bøker o.l. og gir deg rett og slett muligheten til  å ta med deg litt av opplevelsen hjem!

 

Teater er best når det deles med andre!

 

Sunniva – Sykepleier, teaternerd og skribent for teaterungdom 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg