Jeg er Kosmos

Klokken slår 7 og musikken slår imot oss som beveger oss mot studioscenen på Dansens Hus. Vi er på vei til Siri og Snelle sin forestilling. Jeg aner ikke hva jeg kan forvente, pulsen slår hardt, stresset over ting jeg burde ha gjort i stedet for å dra på teater er i ferd med å melde sin ankomst.. Forestillingen begynner, og med et er hverdagsens sjas og mas evigheter unna.

                                                              
                                                                                                   Dansens hus
Siri og Snelle markerer med forestillingen “Jeg er Kosmos” sitt 25-års-jubileum. Det første som slår meg er at disse damene er kule. Musikken som fyller rommet er eksperimentell og fengende. Klærne de har på seg i hvit og sort er avantgarde og ser ut som om de er plukket opp på en trendy vintagebutikk i London (helt tilfeldig forøvrig). Lyssettingen er gjennomgående fantastisk og de få scenografiske skulpturene som er plassert i rommet gir mening og understreker det kule. Igjen, disse damene er kule.


Så begynner de å danse, de danser, synger, spiller på glass, de snakker og tar oss med på en reise gjennom kosmos. Som en skapelsesberetning i vår tid.

“Føre noe blei te noe vare ikkeno som var no et punkt var det hele” (Aina Villanger fra “Langsang – et flytans habitat”).

Jeg var stresset i det jeg gikk inn i salen, men blir raskt rolig. De er dyktige på scenen og drar meg inn i sitt univers, og i dere univers er det hvilepuls. Det er nesten så jeg holder på å sovne på et tidspunkt, og denne gangen er det faktisk et stort kompliment.

Humor klarer de også å få inn. De bruker bredden, alt de kan og er. De tar for seg så mye, gjør så mye, men så er det jo også snakk om Kosmos.

Forestillingen spilles nå før påske, på Dansens hus. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg helt klart sett den en gang til.

– Helge 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg