Jeg kommer snart

Hva  skjer når en kvinne, etter å ha faket i senga hele livet, bestemmer seg for å oppleve “the real thing”? Jo, da vier hun en uke av sitt liv til “Prosjekt Orgasme”. Vi i publikum får være vitner i den musikalske komedien Jeg kommer snart. En morsom, dønn ærlig og til tider sår forestilling om det å ikke strekke til – ikke få til det som alle andre tilsynelatende får til.

Jeg kommer snart er basert på den kritikerroste boka til Selma Lønning Aarøs med samme navn, og det er Akershus Teater og regissør Vibeke Flesland Havre som står bak roret når bok blir til teater. Resultatet er teater på sitt beste, og det var en sann glede å få sitte på første rad og bli med Julie (Monica Borg Fure) på hennes søken etter ekstasen. Med seg har hun sin nye au-pair Ludmilla (Lars Jacob Holm), som er hennes rake motsetning. Holm supplerer også forestillingen med de andre karakterene som til tider dukker opp, fra Julies mor til Atle Janson, en journalist i Dagbladet og grunnen til at Julie starter Prosjekt Orgasme.


(Foto: May B. Langhelle. Kilde: http://www.akershusteater.no/jeg-kommer-snart/)

Som tilskuer er man aldri passiv da Julie fra første replikk henvender seg til publikum. Denne dialogen varer fra start til slutt, med beste resultat. Det gjør at vi liker Julie, rett og slett. Vi ler med henne, vi skammer oss med henne og vi ønsker at hun skal lykkes. Vi liker Ludmilla også, som framfører flere sang- og dansenumre iført korte paljettskjørt. Denne måten å spille på tillater aldri publikum å sette avstand til det som skjer på scenen. Man blir tvunget til å reflektere, enten man vil det eller ikke. “Rekk opp hånden den som aldri har hatt orgasme” sier Julie direkte til publikum. Ingen rekker opp hånden. Jeg tror alle tenkte det samme som meg, “ville jeg ha gjort det om det så var tilfelle?”

I går var siste dag med Jeg kommer snart, så foreløpig er det dessverre ingen flere muligheter for å få se denne forestillingen. Jeg krysser fingrene for at den blir satt opp igjen, og hvis det skjer anbefaler jeg alle å dra og se.

 

– Stine

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg