TEATER MANU – fordi alle fortjener kultur

“Visste du forresten at Norge har 5 offisielle språk: Bokmål, nynorsk, samisk, kvensk og tegnspråk?” Teatersjef Mira Zuckermann er energisk og ivrig i det hun setter meg inn i bakgrunnen for teateret hennes. Jeg befinner meg på Grünerløkka, på Teater Manu og får høre om hele Norges tegnspråkteater.


Inngangen til Teater Manu i Christies gate

Atmosfæren i lokalet er fantastisk. Jeg tar meg opp de store trappene og i det jeg kommer inn i rommet blir jeg møtt av intet mindre enn 5 mennesker. Her er kunnskap, her er kunst, her er teater. Vi snakker via tolker, jeg kan ikke tegnspråk og oppdager fort at øyekontakt for døve er hele essensen i kommunikasjonen. Ser man ikke, hører man ikke. Syn og hørsel er som smeltet sammen. Jeg er ikke så god på dette, jeg ser bort noterer… så får jeg tenkt meg om og ser raskt opp igjen. Jeg lytter med øynene.

«Vår visjon er å være verdens beste tegnspråkteater!» Zuckermann forteller om Heddapris nominasjoner, om turneer og om viktigheten av kunst. Et språk fortjener egen kunst og teater Manu gir tegnspråket scenekunst til hele landet. De turnerer, når bredt og bergtar mange. «Vi bruker alltid stemmeskuespillere, teateret vårt er jo for alle. Vi prøver å variere mellom sjangre og treffe bredt. Ungdom er ikke alltid like enkle å nå, men vi prøver». Teateret skal være inkluderende, ikke ekskluderende. Her er det plass til alle. 


 

Megan Matovich tar over. Hun leder prosjektet Manu PopUP som gjennom 2016 og 2017 skal jobbe mot ungdom i alderen 18-30 år. «Vi vil finne ut hva som treffer unge døve. Det handler om å samle og utveksle kompetanse. Vi vil holde workshops i Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen». Det er snakk om å møte mennesker på deres egne premisser. Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i det som blir sagt. Det er de samme argumentene og grunnen til at vi opprettet denne bloggen. Unge fortjener å bli hørt. Manu PopUP lytter, med øynene.

I disse dager er lokalene på Grünerløkka under oppussing, men det stopper ikke visjonen og drømmene til de som arbeider der. «Vi ønsker at alt vi produserer skal være så bra at det skal kunne spilles på Operaen» Zuckermann smiler lurt. På Teater Manu ser man ikke begrensninger, man ser muligheter. Det viktige er å skape god scenekunst for alle.

– Helge  

PS: Denne våren spiller teateret barneforestillingen «JEG» over store deler av landet, i Oslo er forestillingsdagene 11., 12. og 29. april. Da vil jeg sitte ytterst på stolkanten og glede meg både med øyne og ører..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg