Om å være dramaturg

Etter å ha studert dramaturgi ved tre ulike institusjoner, er det fortsatt vanskelig for meg å sette ord på akkurat hva begrepet innebærer. Enda vanskeligere er det derfor å peke ut hva en dramaturg er. Vi i teaterungdom tok like så godt en liten oppklarende samtale med sjefsdramaturgen på Det Norske Teateret, Carl Morten Amundsen!

Vi møter Amundsen i resepsjonen på teateret. Han er en mann i sin beste alder, med noen små briller ytterst på nesen. Vi setter oss ned på kontoret hans, omringet av bøker og manuskripter. De store klassikerne er der, Bibelen, Aristoteles, Main Kampf. Det er bare to dager til premiere på “Andre verdskirgen – natt i verda”, noe som forklarer den tydelige overvekten av bøker om 2. verdenskrig. Da vi bemerker det sier Amundsen raskt: “Ja, det er Hitlerboken der, og Hitler der, så joda, det er en del!” 


Som dramaturg har man ansvaret for å finne dramatikk som kan bli en del av teaterets program. Arbeidsdagen består derfor av mye lesing, men også reising rundt i verden for å se hva som rører seg på de internasjonale scenene – å se teksten satt ut i live. I følge Amundsen ble også “Andre verdskrigen – natt i verda” til på denne måten: “Vi (dramaturgene) kom hjem fra en tur i Hamburg og København med ideen om å lage en forestilling basert på etterkrigstiden i Norge. Teatersjefen syntes at det var fint, på én måte, men ville heller lage noe om krigen”. 

Da prosjektet fikk klarsignal, var det hans og dramaturgenes oppgave å finne ut hvor de skulle begynne å lete. Han understreker flere ganger at det jo er “komplett umulig, helt koko!”, men at det også var drivkraften for å realisere prosjektet. Etter å ha bestemt seg for hvor de ville legge fokuset, satte de i gang med lesingen. Siden våren 2013 har de lest tusenvis av sider om krigen, fra alle synsvinkler og fra alle verdensdeler, for å finne ut hvilke historier akkurat de vil fortelle. Sammen med teatersjef Ulfsby plukket dramaturgiatet ut fire dramatikere til prosjektet. “Vi hadde noen møter med dramatikerne, og de syntes det var gøy at det var umulig!”. Historiene ramlet inn og det var Amundsens oppgave å sette de sammen til en helhetlig forestilling på 8 timer.

Når et stykke er klart for repertoaret kommer arbeidet med å finne regissører og ensemble. Dramaturgen følger med inn i produksjonen og kan gjerne fungere som en sparringspartner for regissøren. Oppgaven går ofte ut på å fokusere på det hele bildet i forestillingen, sørge for at den holder seg innenfor de rammer og visjoner som er satt for oppsetningen, men også komme med forslag til løsninger på eventuelle problemer som oppstår, både kreative og tekstlige. Det er allikevel regissøren som er kreativ leder for oppsetningen, og dramaturgens personlige ønsker og ideer må ofte forbli usagt. Amundsen understreker imidlertid at man etter flere år i bransjen forstår når det passer seg å komme med nettopp disse innspillene, men at man fort kan brenne seg på dette som nykommer i teateret. “Vi kan ikke ha flere kapteiner. Så hvis jeg ser på min egen rolle, foregår det jo stort sett enten på telefonen eller etterpå […] Jeg har på en måte aldri vært kaptein, men jeg har i perioder vært overstyrmann, i hvert fall.  Men det er Erik [Ulfsby, regissør] som fører båten inn nå.”

I motsetning til resten av ensemblet, avvikles dramaturgens rolle som regel etter premieren. “Jeg kommer ikke til å gå der etter lørdag. Da har jeg lyst til å gjøre noe annet. […] Nå har jeg en konkret oppgave, og den er slutt egentlig etter i dag, eller i morgen”. Nye manuskripter og prosjekter står for tur, og forestillingen overlates mer til “seg selv”.


Andre verdskrigen – Natt i verda er et enormt prosjekt, og har vært en stor jobb for dramaturgiatet ved teateret. Hvem som helst kan forstå at det har vært en utfordrende oppgave, men også en oppgave som synliggjør og setter pris på dramaturgens rolle i teatermaskineriet.

Hvis du noen gang får muligheten til å gjøre et intervju eller høre et foredrag med Carl Morten Amundsen, anbefaler vi deg å ta sjansen! Dette er en god mann, med milevis av erfaring, og en flott evne til å engasjere og fortelle.

Mari

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg