Claire de Wangen om teater, ungdommer, tid og mose!

Det er en solfylt tirsdag i Oslo. Jeg kjøper meg en ismocca og setter meg ned på Edvards på Grünerløkka. Inn kommer Claire de Wangen, som har tatt seg en pause fra forestillingsarbeidet hun er oppe i for å snakke med oss i teaterungdom. Hun legger vekk telefonen, smiler stort og begynner å fortelle. Hun forteller om teater, ungdommer, tid og om mose.


Jeg blir nok ikke fotograf, men Claire De Wangen er smilende uvitende om mine manglende evner…

“Jeg kaller det jeg holder på med for forskning”, begynner Claire. “Jeg er jo så heldig som holder på med teater, det er jo så mye upløyd mark. Teater er som et rom med mye forgjengelighet. Jeg holder jo på i det frie feltet, jeg får lov til å lage forestillinger, forske på teater, jeg får lov til å ikke tjene penger”. Hun poengterer mange ganger hvor heldig hun er som får lage sine forestillinger, på sine egne premisser. “Jeg tar alltid utgangspunkt i rommet, det å arbeide stedspesifikt. Også forsøker jeg å bruke ulike publikumsomstendigheter aktivt. De to er som to grunnpilarer i arbeidet. Jeg jobber med å manipulere disse”. 

Men hvem er egentlig Claire de Wangen? Jo, Claire de Wangen har hvert år fra 2001 til nå, satt opp forestillinger rundt omkring i Oslo. Nå nærmer det seg ny premiere: Mikrobryologien har premieredato 29.september. Forestillingene hennes spilles ikke i tradisjonelle teaterbygninger. Hun har satt opp stykker på steder som en trehytte, gamle fabrikklokaler,  og på en parkeringsplass. Denne gangen er det en gammel kjeller på Fredensborg det skal pustes liv i. “Det er en tidligere bryggerikjeller som skal bli et parkeringhus, så dette er en slags siste pust for rommene”. 

Dette med rom og stedspesifikt teater er viktig for Claire. Rommet legger premisser for forestillingen og er en like stor del av publikumsopplevelsen som alt annet. Hvor og hvordan man kommer inn og ut fra spillstedet er en del av forestillingen. Claire tenker helhetlig; holistisk. Publikumsomstendigheter  handler om at man som publikum kan assosiere og relatere seg til ting på ulike måter og at dette blir en del av din forestilling. Feks. kan en bestemt lukt bety noe annet for meg enn for moren min. Alle opplever ikke akkurat det samme når man ser en forestilling, dette jobber Claire aktivt med.

“I Mikrobryologien er det ulike forløp publikum kan få oppleve. Alle får ikke sett alt – og det man får kan man få i ulike rekkefølger.”


Foto: Morten Benfiksen

 Jeg spør om hvordan forestillingene hennes blir tatt imot av ungdom, om hun har noe bestemt målgruppe når hun lager sine stykker. “Ikke egentlig. Jeg jobber egentlig ikke for å nå en spesiell målgruppe. Men det jeg ser er at ungdommer ofte har en åpenhet som gjør at de liker mine stykker. Siden jeg bryter med mye av det som er tradisjonelt teater kan det være lurt å ikke gå inn i salen med så mange forventninger. Jeg liker jo veldig godt å ha ungdom i salen, de reagerer litt annerledes, de er åpne. Også liker de jo oftest det jeg driver med” legger hun til med et smil. 

Mikrobryologien skulle handle mye om mose. Det gjør den kanskje ikke nå lenger. I løpet av den halvtimes lange praten får jeg flere tanker om hva forestillingen egentlig handler om presentert. Ting er jo ikke helt fastsatt ennå, det er fortsatt to uker igjen. Noen stikkord er det uansett, tid går igjen. Forgjengelighet. Mose var en av de første plantene på jorden og er spådd å bli en av de siste. “Mose lager sin egen jordsmonn, visste du det. Den lager sitt eget premiss for å leve”. Menneskers behov for å snakke om og lage historier om slutten er et annet tema som kommer opp. “Hva er det som gjør den midten vi er i så vanskelig at man snakker om slutten i stedet?” spør Claire. 

Ikke vet jeg. Det jeg vet er at Claire de Wangen har laget noen av de mest spennende forestillingene jeg noengang har sett. Jeg vet også at de passer for ungdommer og at man vil få seg en overraskelse om man tar turen til Fredensborg. Vi i teaterungdom gleder oss!

Intervju med: Claire de Wangen 13.september
Om: Mikrobryologien
Premieredato: 29.september
Forestillingssted: Fredensborgveien 24
Intervju av: Helge Langerud Heikkilä
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg