Rina Mariann Hansen. Byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo

Rina Mariann Hansen presenterer seg som mor, nærmer seg 40 og ser på Skam. Hun har vært ungdomspolitiker i AUF og jobbet mye med økonomi og budsjetter. Hun har sett på de store linjene, sett fremover. Nå får hun endelig være tettere på folks hverdag. Rina Mariann Hansen jobber med å fylle byen med mening. Hun er byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo.


Foto: Helge Langerud Heikkilä
Oslo Rådhus, ganske kult møtested

For to uker siden sto jeg i heisen på vei oppover i rådhuset. Togstreiken hadde hindret mine medsammensvorne fra å bli med så jeg følte meg fryktelig liten, nervøs og alene. Rådhuset i Oslo er høyt, oppe i høyden er utsikten fantastisk, jeg så fjorden, jeg så byen og jeg så festningen. Jeg blir tatt godt imot av den ene smilende kvinnen etter den andre. Til slutt kommer Rina gående. En liten blid dame som i litt over et år har jobbet: “med å fylle byen med mening”.  “Vil du ha kaffe? Vi har fått ny kaffemaskin”. Kaffemaskinen er mer som et flyvende kaffemonster! Den skifter farge og ser ut som om den skal lette. En UFO! Men tonen er satt, dette møtet blir overhodet ikke så skummelt som jeg hadde fryktet, Rina er blid, imøtekommende og spørrende. Rådhuset føles varmt og inkluderende.

Jeg spør Rina om hvordan hverdagen som byråd er, hva byrådet jobber med nå om dagen og hva som gjøres for de unge innen kultursektoren i byen. “Byrådet har en helt tydelig ambisjon om å gjøre kulturen i byen tilgjengelig for alle. Det er viktig at man kan delta på like vilkår. Derfor forsøker vi å finne ut hva som finnes innenfor barneteater i byen. Vi vet for lite, vi trenger kunnskap. Vi støtter Tekstlab, Tigerstadsteateret, og Den Mangfoldige Scene. Vi har også fått på plass et eget mål i budsjettet som går ut på at barn og unge skal ha rett på kulturopplevelser”. Rina snakker med engasjement og nysgjerrighet. Til stadighet spør hun: “Men hva synes du?”. Intervjuet blir til en samtale, akkurat slik vi i teaterungdom ønsker det.


Foto: Helge Langerud Heikkilä
Nydelige Rina Mariann Hansen (dårlig fotograf dessverre)

“Innenfor idrett virker det helt åpenbart at man må ha bredde for å få frem topper. Det er hele idrettsnorge bygget på.” forteller Rina. Her ligger det et potensiale innenfor kulturen. Det er viktig at kultur også satser bredt. “Vi flytter nå den kulturelle skolesekken over til kultursektoren i kommunen, på denne måten blir dette tilbudet en del av kulturen. Det synes jeg er flott”. Jeg opplever Rina som stolt over det hun har fått til i løpet av sitt første år. Jeg prøver derfor å utfordre litt og spør om hva byrådet konkret gjør for ungdommer, særlig innenfor teatersektoren? Rina svarer at det er vanskelig å lage tilbud som treffer ungdomssegmentet. “De som ikke drar på kultur med foreldre, men heller ikke er gamle nok til å komme inn steder med alkoholsalg faller fort mellom to stoler”, sier hun… uten å komme med noe egentlig svar på hva som gjøres for å bygge en stol til disse også. 

Tiden går fort og min tilmålte time er unnagjort. Jeg har mange spørsmål som brenner i brystkassen, men er også veldig fornøyd med den praten jeg har fått. Med meg får jeg byrådets forslag til budsjett for 2017. Veien til en grønnere, varmere og skapende by med plass til alle. Rina oppleves som et byråd med oppriktig engasjement for byen og det hun jobber med. Jeg føler meg trygg på at barneteateret i Oslo vil bli styrket de neste årene. Teateret for dere ungdommer, det skal vi i teaterungdom.no følge godt med på. Så får vi se hva som blir sagt neste gang vi møter politikere. For dette skal gjentas.


Foto: Helge Langerud Heikkilä

– Helge
(Intervju gjennomført 11.oktober i Rådhuset i Oslo, bare se)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg