Dora Thorhallsdottir – Familiegreier

En gang i tiden snakket man om familietreet. En ryddig oversikt over far-mor-barn osv. I dag vil disse ligne mer på en busk. Mine, dine, sine har for alvor etablert seg som normalen i det norske samfunnet. Noen synes kanskje dette er trist, Dora Thorhallsdottir er ikke en av dem. Hun ser komikken i det latterlig nære, det alle kjenner på og kjenner til, komikken i familiegreier.


Foto: Latter

Den bittelille Klubbscenen på Latter fylles av en sprudlende Dora. Hun har en fantastisk scenesjarm og nerve, selv om hun mangler den skarpe tungen og timingen som for eksempel Anne Kath. Hærland er kjent for. Dora jobber i et annet landskap. Hun er terapaut, hun er mor og hun er singel. Humoren fra det nære tar aldri bort det faktum at Dora elsker familien sin, og alt som blir ledd av, dratt opp og fleipet med er sagt med et tykt lag av kjærlighet. Dette er varm stand-up. Noe av det minst “skumle” jeg har opplevd på Latter. 

Så fungerer det egentlig? Tja, jeg ser noen ler så de gråter. Jeg gjør ikke det. Jeg koser meg hele tiden, og showet blir bedre og bedre, men jeg personlig synes det mangler de virkelig høye toppene. Historien om “Hawaii-halvåret” oppleves litt kleint og mer som et oppgulp enn komikk. Seremoniene i kirken derimot formidles med en herlig avstand (og selvfølgelig) med kjærlighet. Det er her Dora fungerer best: som en rolig, kjærlig formidler som ser på noe fra utsiden og snapper opp komikken. “Alle” har brent seg på kirkeovnen. “Ingen” kan salmer. Skal man stå eller sitte? Her ler alle.

Latter er kanskje den scenen i Oslo med det høyete bunnivået. Med unntak av Märtha – the musical, synes jeg alt jeg har sett på Latter fortjener et sted mellom terningkast 4 og 5. “Familiegreier” er definitivt i det samme sjiktet. Så da sier det seg vel selv at det er verdt å få med seg Doras forestilling.



 

Tittel: Dora Thorhallsdottir -Familiegreier
Tid/sted: Latter, Klubbscenen. 13.november
Av og med: Dora Thorhallsdottir
Kommende forestillingsdatoer: Spilles frem til 20.mai
Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg