En liten prat med teatersjef Erik Schøyen

Heddadagene er over for denne gang. En ny festival, som Teaterungdom heier videre på! Midtveis i festivalen var vi så heldige å få treffe på teatersjefen ved Haugesund Teater, nemlig Erik Schøyen. Her kommer en liten oppsummering av en hyggelig samtale med en enda hyggeligere mann!
 

Som de fleste teatersjefer i dette landet, er han en opptatt mann i disse festivaldager, men Erik Schøyen tar seg allikevel tid til en liten prat med oss. Han befinner seg midt mellom opprigg for egen forestilling, møte i ulike organisasjoner og styrer, foredrag om nytt digitalt verktøy for teaterproduksjon og samtaler med andre teatersjefer. Dette er både en politisk og kunstnerisk engasjert mann!

Heddadagene er ikke bare en arena for publikum å se forestillinger og teatrene for å promotere. Det er også en stor (og etterlengtet) møteplass for bransjen. Et sted de kan treffes, diskutere og åpne for nye samarbeid. Her møter man kollegaer fra andre teatre, og sjansen for å møte noen man har jobbet med tidligere er stor. I en bransje hvor man jobber mye frilans er det naturlig å flytte på seg. En festival som denne blir et naturlig samlingspunkt, og ser ut til å være til stor glede for Erik og de andre involverte. 

Til Heddadagene har teatrene selv fått bestemme hvilken forestilling de vil vise fram, og Erik har tatt med seg overskuddsprosjektet “Pieta”. En monologforestilling som kunne settes opp fordi Grease gikk over all forventning. Erik forteller oss at Grease var hans første oppsetning som teatersjef på Haugesund teater. I følge Erik har den amerikanske 50-talls stilen satt sitt preg på områdene rundt Haugesund, og musikalen Grease ble derfor et naturlig valg. Det er viktig for ham å sette opp noe publikum kan føle tilhørighet til og kjenne seg igjen i, og med Grease traff han virkelig. “Pieta” derimot var en forestilling uten altfor store ambisjoner publikumsmessig. Likevel slo den godt an, og har spilt mange flere forestillinger enn først tenkt. Dette begrunner Erik med en herlig hovedrolleinnehaver, som virkelig bærer teksten og skaper en god relasjon med sitt publikum.

I et lite samfunn hvor teatret står sterkt, er det viktig å ta de riktige valgene, noe det virker som Erik har klart med glans. Han er opptatt av at alle skal få muligheten til å vise seg, og Haugesund Teater er kanskje det eneste teateret i Norge som nærsagt alltid har audition til forestillingene sine. Dette har resultert i et bredt spekter av skuespillere, og mange nyutdannede har fått sjansen til å kaste seg ut i arbeidslivet, bl.a. i oppsetningen av Grease i fjor og i Jesus Christ Superstar som har premiere 12. oktober i år. Erik forteller også at skuespillerinnen vi skal få se i Pieta senere samme kveld, Janna Kari Kvinnesland, aldri kom inn på den skuespillerutdannelsen hun ønsket, men har hatt en god karriere som skuespiller hjemme i Haugesund. Haugesund teater har omfavnet henne og gitt henne sjansen til å stå på scenen på hjemmebane opptil flere ganger. “Hun fikk denne rollen fordi hun er en veldig varm skuespiller, som jeg mener er essensielt for akkurat denne oppsetningen”. Erik skryter mye av Janna Kari. Han er selv en varm og karismatisk type, og vi forstår at Haugesund teater har kapret en flott teatersjef – noe som gjenspeiles i gode forestillinger.

– Mari og Kamilla 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg