Tyra Tønnesen inviterer til “Julemiddag” på Nationaltheatret nok en gang. I likhet med “Lille Eyolf” er dette en forestilling som settes opp år etter år, og spiller sine utsolgte forestillinger til stående applaus. For oss i Teaterungdom.no betyr det høye forventninger og spisset penn. Vi gleder oss i det vi tar plass på Amfiscenen.
Foto: Erika Hebbert
Scenografien er et stort bord med sjefsstol i enden, en stor dobbeltdør, to åpninger i bakveggen og et piano pyntet med brennende lys. Enkelt og effektfullt. Tyra Tønnesens forestillinger tar utgangspunkt i det nære og gjenkjennelige. “Påfuglen” og “Overføring” er forestillinger vi i Teaterungdom tidligere har sett av henne. Det fremtredende i disse forestillingene er Tønnesens helt egne evne til å sette fingeren på enkle situasjoner for å skape rørende øyeblikk. Tårene kommer bare, man kan ikke kjempe imot. Dette gjentar seg i “Julemiddag”.
Man følger en familie i Stavanger gjennom dens mange generasjoner. De samles rundt bordet til julemiddag, og det er her vi får innblikk i livene deres. Underveis i livet kommer og går folk gjennom dørene i bakveggene. Det gir oss et sterkt bilde på fødsel og død. Bordet i midten er stort og flott, her følger vi en rik familie, men alle har sine problemer. Publikum får oppleve oppturer og nedturer. Krig og fred. Forestillingen dveler ikke ved noe, og det skifter raskt mellom komikk og alvor. De to går hånd i hånd under julemiddagen.
Foto: Erika Hebbert
Tempoet til tross, her slurves det ikke. Skuespillerne ser ut til å stortrives i formen og leverer glimrende samspill. Avslutningsscenen blir en slags kontrast til alt det foregående. Her tas tempoet helt ned og det settes fokus på hva forestillingen virkelig har handlet om: De nære relasjonene i en familie. Om vemodet ved døden. Og om julemiddag, som et symbol på det evinnelige, det som aldri forsvinner, uansett. Om kjærligheten mellom en tante og en nevø. Blod er tross alt tykkere enn vann, og tårene kommer.
“Julemiddag” er et eksempel på hvor enkelt man kan lokke frem sterke følelser, bare man leverer godt nok. En forestilling det virkelig er verdt å se.
Foto: Erika Hebbert