Rosas danst Rosas

Rosas danst Rosas, koreografien som ble Anna Teresa de Keersmacker sitt store gjennombrudd i 1983, har nå inntatt Dansens hus og publikum strømmer inn for å få med seg premieren. På scenen står fire kvinnelig dansere, klare til å ta oss gjennom noe som skal vise seg å bli et skikkelig maraton av bevegelser.

Det er imponerende å se hvor synkrone danserne er. De har stålkontroll på hvor hverandre er i rommet til enhver tid. FOTO: Anne Van Aerschot

Tittel: Rosas danst Rosas
Hvor og når: Dansens Hus, hovedscenen. Fredag 20. april
Koreografi: Anne Teresa De Keersmaeker
Med:  Léa Dubois, Anika Edström Kawaji, Laura Maria Poletti og Soa Ratsifandrihana
Musikk: Thierry De Mey og Peter Vermeersch
Kostyme: Rosas
Lysdesign: Remon Fromont
Anmeldelse av: Kamilla Skallerud og Stine Sørensen

Det starter rolig. Alt er helt stille og hostingen blant publikum blir lagt godt merke til uansett hvor godt man prøver å skjule det. Likevel har danserne sine tegn for å komme seg videre til neste bevegelse. Pust. Pusten blir brukt aktivt og er selve grunnlaget for bevegelsene. Lyden fra pusten og bevegelsene lager spennende rytmer, og vi blir nesten mer opptatt av rytmene enn det som faktisk skjer på scenen. Første del blir litt for treg for vår del. Det starter bra, men etter mange repetisjoner begynner vi å bli lei, så tankene flyr til en helt annen planet. Og sånn fortsetter det. Forestillingen består av mange deler, hvor hver del er et sett med bevegelser som gjentas til det litt kjedsommelige. Vi liker allikevel baktanken og lager vår egen historie om jentene som først sliter med å stå opp for å komme seg på skolen. De vokser gjennom stykket og utforsker kropp, seksualitet og vennskap.

Scenografien er sparsom, men det står helt i stil med forestillingen. Elleve stoler stå i venstre hjørnet når det starter, og disse blir brukt på ulike måter av danserne. Stolene står i sentrum når de er en aktiv del av dansen, og videre blir de plassert bakerst og bidrar til historiefortellingen. Nå en danser sitter bakerst alene, mens resten danser synkront på scenen, skapes det et sterkt bilde av utstøting og ensomhet. Kostymene følger den minimalistiske og synkrone trenden. De fire danserne er alle kledd identisk i grå skjorter og skjørt, over sorte tights. Når de tar på seg brune lærsko gir det enda større assosiasjoner til skolebenken og ungdommelighet. 

Bruken av lys setter alltid danserne og bevegelsene i fokus. FOTO: Anne Van Aerschot

Koreografien er spennende, og den delen hvor de danser sittende på stoler, likte vi spesielt godt. Vi blir fascinert over danserne som danser seg gjennom dette maratonet på ca 100 min eksplosiv dans uten pause. Det er først de siste 10-15 minuttene vi ser at danserne er ordentlig slitne, og da mister de maska fort. Det blir en kamp på liv og død, hvor målet er å komme seg gjennom den siste koreografien uten å besvime. Men kanskje er det en baktanke med dette? Vi tror likevel at både publikum og dansere kanskje hadde hatt en enda bedre opplevelse om forestillingen var 30 min kortere. 

Mot slutten stiger både dansen og musikken, og det føles som en naturlig avslutning. Når musikken og danserne brått slutter runger applausen i salen. Men det er ikke ferdig helt enda. Vi får se en stille epilog i dunkelt lys, hvor danserne repeterer et siste sett med bevegelser. Når det endelig avslutter er det et opphold før applausen starter på ny. Men når publikum skjønner at det er ferdig er det ingenting som kan dempe jublet. Begeistringen er stor og gulvet vibrerer i takt med klappingen og trampingen. Det er ingen tvil om at publikum elsket Rosas danst Rosas, men vi tror allikevel at denne forestillingen egner seg best for de som er spesielt interessert i dans, og da gjerne samtidsdans. For oss ble den som sagt, litt for lang. 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg