Heddadagene: Andvake

Mektig! er ordet som best beskriver iscenesettelsen av Jon Fosses Andvake. Her er enestående lys, sterke følelser og Fosses skrivemåte vevd sammen til ett stykke på tre akter. Med flere fortellere, mange karakterer og overnaturlige elementer er dette er sterk teateropplevelse, både for kropp og sinn.


Andvake er en mektig teateropplevelse. FOTO: David Zadig

Tittel: Andvake
Av: Jon Fosse
Gjestespill fra: Hordaland Teater og Den Nationale Scene
Tid og sted: Det Norske Teatret, scene 2, 15. juni 2018
Regi og dramatisering: Torkil Sandsund            Scenografi og kostymedesign: Dordi Strøm
Musikk: Erlend Apneseth, Sungji Hong, Arve Henriksen og Trio Mediæval.
Lyddesign: Mathias Grønsdal og Torkil Sandsund                       Lysdesign: Arne Kambestad
Medvirkende: Erlend Apneseth, Magne Håvard Brekke, Ragnhild Gudbrandsen, Sigmund Njøs Hovind, Susann Kambestad, Karl Vidar Lende, Anne Wiig
Anmeldelse av: Einar Bakkerud

Anvake handler om paret Asle og Alida. De har blitt gravide utenfor ekteskap. De er fattige og har ingen sted å bo, men prøver å finne et nytt sted for hver natt. De får nei, og atter nei. Etter en stund bestemmer Asle seg for å finne en båt. Alida er bekymret, men Asle står på sitt og sier at han skal finne en båt så de kan seile vekk.

Jeg liker den dystre og dramatiske første akten. Den starter med en blomstrende kjærlighet i en håpløs situasjon. Stemningfylt lys og røyk skaper en slags vegg for scenen, det er mørkt og trist, men med et lite glimt av håp.


Det er mørkt og dystert, men kjærligheten gir rom for håp. FOTO: David Zadig

Skuespillerne presterer. Alle de ulike smårollene kommer tydelig frem, og Asle og Alida får briljere i hovedrollene. De treffer med både timing og følelser. Det virker veldig ekte. Tidvis opplever jeg litt mumling fra noen av bikarakterene som ble litt vanskelige å forstå, men alt i alt, solid spill.

Tynn røyk ligger konstant i luften, lys viser hvor handlingen foregår. Stemningen er dramatisk og konsentrert. Ellers er scenografien enkel. Falske steiner flyttes rundt av skuespillerne og fortellerne. Rekvisitter og scenografi flyter over i hverandre på elegant vis. Tidvis vakkert, tidvis distraherende. Musikk brukes også mye i stykket. Fele spesielt. I tillegg projekteres det på bakveggen. Her ser vi solen, havet, solnedganger og soloppganger. Asle får stirre utover havet og tenke på sin far eller andre. Alle disse virkemidlene gjør at det alltid er noe vakkert å se på, selv i den dypeste sorgen. Litt som kjærligheten mellom Asle og Alida.

Andvake jobber med hele sanseapparatet til publikum. Den lar øyet se fantastisk kreativ belysning, mens øret tar inn musikk som går rett i hjertet. Det er ikke bare ordene som bærer følelsene, men hele iscenesettelsen.

Noen overganger kunne kanskje vært tydeligere, alle skuespillerne trenger kanskje ikke luske rundt i bakgrunnen, det er litt distraksjoner her. Som Teaterungdom blir man sittende å tolke og prøve å forstå alle virkemidlene, for dette er voldsomt. Det er mye å ta inn, men mye kan jo også bety mye kvalitet. Ingen av elementene er dårlige. Men for oss Teaterungdom er Andvake kanskje litt for mektig.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg