The Hamlet Complex

“Vi skal knuse handlingen i Hamlet, plukke opp bitene og se vår virkelighet gjennom dem”, sier Alan Lucien Øyen. Med seg på laget har han en av de største, bevegelige sceneriggene Operaen har bygget, nyskreven orkestermusikk og dirigent Matt Dunkley, kjent for sitt arbeid på storfilmer som Black Swan, Moulin Rouge og Love actually. Nasjonalballetten, Operaorkesteret, Ballettskolen, Barnekoret og en håndfull skuespillere deltar også. Resultatet er storslagent!


Hamlet er alene mot hele verden i en storslagen oppsetning på Den Norske Opera og Ballett. FOTO: Erik Berg

Tittel: The Hamlet Complex
Hvor/Når: Den Norske Opera og Ballett, hovedscenen fredag 14.september (Premiere)
Koreograf/regi: Alan Lucien Øyen      Manus: Andrew Wale og Alan Lucien Øyen    Koreografisk medskaping: Daniel Proietto
Musikk: Henrik Skram                         Scenografi: Åsmund Færavaag                       Kostymer: Ingrid Nylander
Lysdesign: Martin Flack                      Musikalsk ledelse: Matt Dunkley
Medvirkende: Nasjonalballetten, Operaorkesteret, Ballettskolen, Barnekoret        Skuespillere: David Barlow, Kate Pendry, Anton Skrzypiciel, Andres Wale, Yvonne Øyen
Kommende forestillinger: 16., 19., 20., 22., 26., 28., 29. september og 1.oktober
Anmelder: Helge Langerud Heikkilä

The Hamlet Complex er fra første til siste sekund et imponerende skue. Aldri før har jeg sett en scenografisk utforming på Operaen som strekker seg så langt i ytterpunktene. Her er enorme åpne rom. Scenen er blottlagt, alle tepper trukket vekk. Man ser lysrigger og alt er avslørt. Noen minutter senere har en vegg vokst seg opp og avgrenser scenen til en liten stripe. Alt imellom blir også brukt. Roterende innganger og hull man faller igjennom. Det hele topper seg med en gravplass helt utenom det vanlige. Det er en klisje å si det: men man må nesten oppleve det selv for å forstå hva det er.


Ett bilde kan si mer enn tusen ord. FOTO: Erik Berg

Historien om Hamlet er et slags bakteppe. Hamlet vises i ulike aldre, spilles av flere forskjellige personer og gjennomlever ulike perspektiver. Vi møter to dronninger, Hamlets mor og dronning Elisabeth 1. Begge nydelig portrettert ved Yvonne Øyen og Kate Pendry (alias Johnny Johnson). Disse sterke kvinneskikkelsene står bak Hamlet og løfter forestillingen til ukjente dimensjoner. Ophelia er ikke en så sterk drivkraft denne gangen. 

Lucien Øyen låner hemningløst referanser og inspirasjon der han kan finne det og kaster publikum hit og dit ved hjelp av tekst og dans. En kombinasjon han er i en egen klasse av å beherske i norsk teatersammenheng. The Hamlet Complex er i tillegg en egen klasse av Lucien Øyen produksjoner jeg har sett. Det sier ikke så lite. Denne forestillingen kunne bare vært gjort her på Den Norske Opera og ballett, med Alan Lucien Øyen ved roret og disse medvirkende. De har virkelig skapt noe unikt sammen.


En verden av skygger og døde som lever videre. Velkommen til The Hamlet Complex. FOTO: Erik Berg

Jeg går ikke noe dypt inn i handlingen her. Men helt kort kan man si at publikum blir servert en Hamlet som tviler og rives mellom ønsket om hevn og egen samvittighet. Et raknet forhold til moren og en død far. Døden er utfallet for nesten alle involverte. Handlingen oppleves ikke som det viktige her. Alle elementene spiller sammen: Den nydelige musikken, de fantastiske danserne, bruken av barn i forestillingen, scenografi og skuespillerprestasjoner. Igjen, dette kunne ikke blitt gjort noe annet sted enn akkurat her, akkurat nå.

Bruken av skuespill, dans og musikk om hverandre er fantastisk. Jeg håper virkelig at Heddajuryen får opp øynene og ser at dette er teater av høy klasse. Rett og slett teaterkunst, selv om det utspiller seg på en operascene. Det er min første lille oppfordring. Min neste er litt større: Ta turen til Operaen og se The Hamblet Complex, dette er en unik sjanse til å se et fantastisk kunstverk. Jeg er ikke i tvil, her gir jeg min første 6er for sesongen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg