Soufflette

Kan man kalle en danseforestilling et kostymedrama? Uansett er kostymene i Carte Blanches nye forestilling Soufflette noen av de vakreste jeg noengang har sett på en norsk scene. Tre ulike “antrekk” gir tre ulike uttrykk i dansen. Uttrykk som både er opphissende og beroligende. Middelalderen, sang og kroppslig perkusjon er ledende elementer i det som må være sesongens vakreste forestilling på Dansens Hus.


Mektige kostymer, vakkert og heftig. FOTO: Helge Hansen

Tittel: Soufflette
Hvor/Når: Dansens hus hovedscenen 11.oktober
Koreografi og konsept: Francois Chaignaud
Kostymedesign: Romain Brau                                Lysdesign: Abigail Fowler
Musikk og arrangement: Jostein Gundersen         Stemmepedagog: Rikke Lina Sorrel Mathiessen
Medvirkende: Caroline Eckly, Noam Eidelman Shatil, Olha Stetsyuk, Irene Vesterhus Theisen, Anne Lise Rønne, Chihiro Araki, Ole Martin Meland, Mathias Stoltenberg, Timothy Bartlett, Daniel Mariblanca, Dawid Lorene, Adrian Bartczak, Harald Beharie, Aslak Aune Nygård
Kommende forestillinger: 12., 13. og 14.oktober
Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä

Det starter med ullkostymer. Tunge, store kostymer hvor danserne synger og tramper. Danserne synger flerstemt og står på hodet. Jeg får assosiasjoner til en slags kult. De danser sammen og hver for seg. Alle med helt særegne kostymer som henger sammen. Dette tunge mektige materialet de kan slepe eller slå med. Det forskes i mulighetene kostymet gir. Man kan slå med det, snurre rundt om man har et skjørt, eller bli slept i det. Stoffet og dansen henger sammen. På samme måte som lydene danserne lager. Alt er en masse og alle er helt unike.

Snart er danserne nesten avkledd. I noen tettsittende drakter med vakre detaljer. Her er de fri fra stoffets begrensninger og kan bevege seg mer. Rytmen blir fastere, musikken danserne skaper driver frem bevegelsene. 


Fra tunge mektige ullstykker til minimalt med stoff, men fortsatt like vakkert. FOTO: Helge Hansen

I del 3 ikler danserne seg blomsterkreasjoner. Heftige, vakre, og krevende kostymer. De får ikke danset så mye, mer beveget seg rundt. Som publikum blir man sittende å iaktta. Man ser flotte blomster og flotte mennesker. Enkelt og effektfullt.

Det er lite som kan være så intenst som en god danseforestilling. Soufflette er utvilsomt i denne kategorien. Forestillingen er noe av det mest sensuelle jeg har sett. Kostymene er fantastiske og blir på mange måter det bærende elementet. Å la noe dødt (som klær) lede an i en forestilling drevet av bevegelse, er et nydelig og velfungerende grep. Norges nasjonale kompani for samtidsdans vet hva de driver med. Jeg sitter ikke ytterst på stolen hele veien, men jeg følger med og liker det jeg ser.


Årets heftigste kostymedesign? FOTO: Helge Hansen

At ungdom vil kunne sette pris på Soufflette er jeg ikke i tvil om. Her kan man lene seg tilbake i stolen og nyte dette vakre synet. Kostymene er fantastiske. Dansingen, syngingen og trampingen meget bra. Sesongens vakreste forestilling på Dansens hus får av meg terningkast 5.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg