ungTEKSTakershus

“Dørene åpnes for ungTEKSTakershus” er tittelen på arrangementet. Jeg har hørt rykter om et nytt lokale i kjelleren på Lillestrøm kultursenter, samt lansering av en ny bok og litt underholdning. Stort mer vet jeg ikke, om det som skal vise seg å bli en svært minneverdig aften. 


Vibeke Limi fra Akershus Fylkeskommune har fått æren av å klippe snoren for dette nye lokalet! 

ungTEKSTakershus er Akershus teaters satsing på unge dramatikere. Her møtes ungdom fra 15-25 år som liker å skrive og som ønsker å gjøre noe med tekstene sine. Et prosjekt vi i Teaterungdom.no har fulgt tett helt fra oppstarten.

Denne onsdagskvelden er ikke bare dedikert til de unge dramatikerne, men også det at de har fått sitt eget lokale. Et gammelt kostymelager på Lillestrøm Kultursenter er pusset opp. I kveld feirer vi at ungTEKSTakershus har fått et hjem. Og ikke bare er det et lokale, det er et skikkelig kult lokale! Øystein Ulsberg Brager, mannen bak ungTEKSTakershus, lover oss mange arrangementer her i tiden fremover, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg garantert kommer til å dukke opp på flere av dem.


De fargerike og flyttbare lysboksene skaper spenning i rommet, og passer utmerket som scenografi under kveldens fremføringer. 

Dette er en festaften for ungTEKSTakershus. Ikke bare skal snoren klippes for nytt lokale, de skal også gi ut bok med flere av tekstene som er skrevet av de unge dramatikerne. Kvelden starter med et bestillingsverk, et nydelig dikt – skrevet og fremført av spoken word kunstner Jeaninne M. Lukusa. I løpet av kvelden blir det også musikk, taler og utdrag fra tekster skrevet av de unge dramatikerne. Noen av utdragene vi får se er C/O-produksjoner med Akershus Teater, mens andre utdrag er tekster fra boka.


Jeaninne M. Lukusa er en av mange som bidrar med underholdningen. 

I løpet av nærmere to timer er vi innom store deler av følelsesregisteret. Selv korte tekstutdrag kan røre dypt, og jeg er imponert! ungTEKSTakershus beviser virkelig at du ikke trenger være “voksen” for å skrive godt. Unge dramatikere har mye å by på, og dette er tekster som virkelig treffer! Det er tekster man kan relatere seg til. Virkelighetsnære. Situasjoner du garantert har vært borti, her skildret med et språk som ungdom forstår. Jeg gleder meg til å lese boka og jeg gleder meg til alle C/O produksjonene jeg skal se. Dette var vel verdt turen til Lillestrøm, og jeg anbefaler på det varmeste å følge ungTEKSTakershus videre om dere er interessert i god norsk dramatikk!

– Kamilla

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg