14.desember: Rogaland Teater – Helga Guren

14. desember:

Helga Guren, kjent fra Dritt // La Merda på Rogaland teater og vinner av årets beste kvinnelige skuespiller under Heddadagene 2019

FOTO: Maxx Hennard

Hva går jobben din ut på?

Jobben min er å jobbe som skuespiller, scenekunstner og musiker. Til vanlig er jeg fast ansatt som skuespiller i ensemblet på Rogaland Teater, men jobber også frilans med film/TV, dans/andre retninger innenfor scenekunst samt musiker og sanger. Jeg arbeider hovedsakelig med prosjekter som andre har igangsatt, men gjør også egne prosjekter fra idé til utførelse. Selv om jeg virker innenfor ulike retninger, er det mange likhetstrekk siden alt er utøvende kunst. Jeg lærer mye av å jobbe innenfor ulike felt som jeg kan ta med meg i verktøykassa mi.

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Som ungdom var teater for meg noe mystisk jeg ikke visste helt hva var. Jeg begynte med teater ganske sent, selv om jeg tror jeg alltid har vært fascinert av det. Da jeg var 17 år begynte jeg i A.P.P.L.A.U.S – en teatergruppe for ungdom i Moss. Der spilte jeg Maria i West Side Story. Møtet med teatret var kjærlighet ved første blikk, og jeg tror det var da jeg bestemte jeg meg for å prøve å bli skuespiller.

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Jeg har vært i permisjon store deler av det siste året siden jeg har hatt kunstnerstipend og i høst fått mitt andre barn, så jeg har derfor fått mulighet til å se en del teater, noe som har vært viktig påfyll! Det er jo ikke alltid jeg får sett hva kollegene mine på teatret gjør, siden jeg ofte spiller selv. 

Jeg har sett mye bra det siste året, så det er vanskelig å trekke frem én forestilling. Jeg nevner heller tre av de forestillingene som sitter godt igjen i kroppen min:

Åpenbaringen // Rogaland Teater

Scener fra et ekteskap // Rogaland Teater 

Grønlandsūtraen // Nationaltheatret (jeg så den som gjestespill ved Rogaland Teater)

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Jeg synes vår-repertoaret ved Rogaland Teater ser friskt og spennende ut, med flere Norges- og Ur-premierer, og gleder meg til å se hva de kommer til å gjøre ut av det! 

Jeg håper også jeg får mulighet til å reise på på noen festivaler i inn-eller utland, snuse på det frie feltet, og ser ellers frem til “Reform 97” og “Jane Eyre” ved Nationaltheatret.

Hvordan skal du feire julen?

Julen skal jeg feire på gården jeg kommer fra hjemme i Rygge med mannen min, barna mine og stor familie. Det gleder jeg meg veldig til. Jeg har faktisk aldri feiret jul noe annet sted. Det vil nok også bli litt spesielt  – det blir siste jul “som i barndommen”, siden søsteren min og familien hennes skal overta gården etter nyttår. Så det nye året fører mye nytt med seg – og det er fint!

 

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg