Heddadagene 2019: Bare en våt munn

Scenekunstnerne Katja Lindeberg og Madeleine Nilsen inviterer til en verden fylt av rosa tyll, glitter, enhjørninger og smurfer. Usensurert og ærlig snakker de om det å være kvinne, både på godt og vondt. Bare en våt munn er en røff, kul og enormt underholdene forestilling, men den tillater seg også å dvele ved det såre og vanskelige.

 

Jeg håper å få se mye mer av kombinasjonen Lindeberg/Nilsen i fremtiden! FOTO: Elisabeth Anker Jacobsen

Tittel: Bare en våt munn

Tid og sted: Sentralen, Marmorsalen 17. juni

Av og med: Madeleine B. Nilsen, Katja Brita Lindeberg

Kostymer og scenografi: Sylvia Denais

Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen

Dramaturg: Guro Hustad Stugu

Produsent: Katja Brita Lindeberg

Co-produsent: Lokstallen og Teaterhuset Avant Garden

Kommende forestillinger: 17. juni kl. 19:30

Anmeldelse av: Stine Sørensen


 

Bare en våt munn er en dokumentarisk teaterforestilling hvor kompaniet Lindeberg/Nilsen tar utgangspunkt i en rekke dybdeintervjuer med forskjellige kvinner, samt deres egne erfaringer og opplevelser rundt hvordan det er å være kvinne. Den sceniske fremstillingen av tekstene varierer fra stående foran mikrofonen til jokkende på pute og tyllskjørt. I en drømmelignende fantasiverden med myke og feminine farger proklamerer Lindeberg og Nilsen kvinners vitnesbyrd, og deres stemmer runger langt og tydelig. De er herlig drøye og forfriskende ærlige, uten å bli bastante eller prekende.

 

Å lage en forestilling om kvinneligheten er ikke noe nyskapende, og på norske scener har vi tidligere fått servert både Kvinnemonologene og Vaginamonologene. Allikevel klarer Lindeberg og Nilsen å bringe noe nytt til bordet, og det er den uhøytidelige og vimsete stemningen de holder på gjennom hele forestillingen. Og det uten at det går på bekostning av brodden i tematikken. For det er en brodd – vi hører både om kroppspress, sexpress og mutilasjon av brystvorter. Men de har funnet en slags hårfin balanse og klarer å dvele ved det vonde uten å falle i en grop av patos og det dønn seriøse. Samtidig undervurderer de ikke alvorligheten heller, de bringer den ned til et menneskelig og avslappende nivå. Det er deilig å se på, og en fantastisk prestasjon.

 

Kvinnen er en gudinne, enten hun er en amasone eller prinsesse. FOTO: Elisabeth Anker Jacobsen

 

Når jeg sier at forestillingen har en uhøytidelig og vimsete stemning, så overdriver jeg ikke. Her snakker vi dans, synging, onanering, fødsel og i flere tilfeller henvender Lindeberg og Nilsen seg direkte til publikum. De er nærmere seg selv enn de er noen form for rolle, og de tillater seg å bli personlige på scenen. Det er kanskje nettopp derfor de bruker virkemidler som fargerike kostymer og masker, for å minne oss på at dette tross alt er teater. Selve scenografien er veldig enkel, med en paviljong på midten og et lilla teppe som avgrenser scenen i bakgrunnen. Fokuset er på kvinnene på scenen, og historien de formidler.

 

Som kvinne i 20-årene er jeg på mange måter den perfekte målgruppen og derfor kanskje litt forutinntatt når jeg lovpriser forestillingen. Men jeg snek noen blikk på de mannlige publikummerne i salen, og de så virkelig ut til å storkose seg like mye som jeg. En ting er i hvert fall sikkert, Bare en våt munn er nærmest skreddersydd til ungdommen, og da spesielt unge jenter. Lindeberg/Nilsen gir aldri noe endelig svar på hvordan det er å være kvinne, men materialet de har samlet inn og jobbet med blir formidlet på en utrolig god måte som jeg tror det er viktig at mange ser.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg