Dramatikkens hus

Dramatikkens hus har et nasjonalt ansvar for scenetekstutvikling i Norge. Slik starter Dramatikkens hus presentasjonen av seg selv på sine nettsider. Huset skal utvikle ny scenetekst for inn og utland, men de byr på så mye mer enn det. For publikum har de en rekke gratisarrangementer som visninger, husdramaton, foredrag og seminarer. Dette vakre mursteinshuset på Grønland i Oslo lever, som en del av kulturfeltet litt skjult for mange. Det er det ingen grunn til, for Dramatikkens hus passer for alle!


Jeg har tatt med meg en venninne for å høre “Stemmer fra Israel”. Finn Lunker jobber med prosjektet og arbeidet leses opp der det er i prosessen. Det er skikkelig kvalitet. Skuespillerne leser glimrende, og stoffet gjøres tilgjengelig. Etterpå er det en samtale mellom dramatiker og publikum hvor man kan komme med kommentarer og innspill til videre arbeid. Det er et lavterskeltilbud som benyttes av bransjefolk. Her er regissører, dramatikere, skuespillere. Det er kanskje 25 mennesker i salen. Min venninne og jeg fremstår som nybegynnere i dette selskapet.


Men som sagt, det er tydelig at dette er tiltenkt alle. Ordet flyter fritt og hvem som helst kan gripe det dersom man har noe å si. Det spiller ingen rolle om man er regissør i Operaen eller gatefeier. Min venninne sier at hit vil hun tilbake, og det tenker jeg og. Dramatikkens hus har åpne dører, gratis inngang og fantastiske tilbud. Her er ting fortsatt i prosess, noe som er superinspirerende. Flere bør ta turen til dette murhuset (veibeskrivelse: naboen til Oslo Mekaniske). Det er verdt det! Jeg lover!

– Helge 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg