Urban Moves Søndag

Søndag var siste dag av festivalen Urban Moves på Dansens Hus i Oslo. Festivalen er en del av paraplyen Heddadagene, og viser fram det beste street dance-Norge har å by på. Vi i teaterungdom dro først og fremst innom for å se dagens forestilling “Far from the norm” klokka to… men stemningen og energien ville det annerledes.

Vi ble bare værende. Så dette blir ikke en anmeldelse av en enkeltstående forestilling, men en liten beskrivelse av en aldeles nydelig festival!


Foto: Dansens hus hjemmeside. Fra Urban Moves 2016

Vi starter dagen med forestillingen “Far from the norm” av det britiske kompaniet Reck. Koreografien kan gi assosiasjoner til urmennesket, til apen og flokken, og til det rituelle. Det er 30 interessante minutter, og publikum er rause med tilbakemeldinger underveis. De roper og plystrer for gode bevegelser og triks. Etter applausen får vi beskjed om å forlate salen, for nå skal det rigges om til battle! Det er en annen stemning på huset enn jeg har opplevd før, og jeg lurer på hvordan break 1-1 vil være, så jeg blir litt til.


Foto: Dansens hus hjemmeside

Å gå inn igjen etter pausen må sies å være en god avgjørelse… DJ Stew spiller høy og fengende musikk, på scenegulvet er den tradisjonelle battle-ringen dannet, og MC ZEPS går rundt og rapper freestyle. Varmen og energien inne på hovedscenen omfavner deg og drar deg med! Vi blir stående i ytterkanten av ringen og se på. Så ropes de opp, to og to, og battler til samme kule hiphoplåt. Det er barn og ungdommer og voksne om hverandre, alle stiller på like premisser. Her deltar også medlemmer fra street dance crewet ILL-abilities, hvor alle har en form for fysisk funksjonshemming. Det highfives mellom konkurrenter, de klemmer og heier på hverandre. Det er rett og slett helt nydelig å se alle danse og trikse seg gjennom konkurransen, og det tar ikke lang tid før jeg groover med og plystrer og roper selv. Jeg bestemmer meg raskt for at dette er et sted jeg gjerne tilbringer resten søndagen min.

Kvelden fortsetter med ulike battles, og det er ingenting i veien for at jeg går ut for en matbit, for så å gå rett inn i bobla igjen. Hele tiden kryr det av små og store som danser og smiler, klemmer og ler. Det er en herlig inkluderende stemning på Urban Moves, enten du danser eller ei, og jeg anbefaler alle å kjøpe seg et (dritbillig!) dagspass til neste år!

– Mari Noodt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg