Don Giovanni

Vi har alle møtt ham i en eller annen form, Don Giovanni, rundbrenneren. Han som får alle, men ikke beholder noen. Han som bruker og manipulerer menneskene rundt seg og stadig vekk kommer unna med det. Er han forfører eller forbryter?


Bordet er dekket i Operaen. FOTO: Erik Berg

Tittel: Don Giovanni
Musikk: Wolfgang Amadeus Mozart                          Libretto: Lorenzo Da Ponte
Musikalsk ledelse: Christopher Moulds                    Regi: Richard Jones
Medvirkende: Johannes Weisser, Jakob Bloch Jespersen, Birgitte Christensen, Marita Sølberg, Anthoy Gregory, Jens-Erik Aasbø, Caroline Wettergreen, Martin Hatlo  m.fl.
Kommende forestillinger: 17 forestillinger i perioden 16. mai-29. august på Hovedscenen i Den Norske Opera & Ballett
Anmeldelse av: Elin Wettergreen Værvågen

Don Giovanni er en av Mozarts mest kjente operaer, og kanskje den som inneholder flest enkeltstående «hits». Selv om du ikke er en vant operagjenger, kan jeg nesten garantere at du har hørt en eller flere av ariene fra denne operaen. Musikken er strålende og librettoen både humoristisk og dypt alvorlig.

Hovedscenen i Operaen ser ut som korridoren på et hotell. Don Giovanni står utenfor døren til et av rommene sammen med sin lakei, Leporello. Kvinne etter kvinne entrer rommet sammen med kurtisøren, og Leporello kvitterer etter hvert som de forlater det igjen. Han fører oversikt over alle Giovannis erobringer og skryter av det i den berømte katalogarien hvor han forteller at Don Giovanni har ligget med 2064 kvinner, hvorav hele 1003 i Spania.

Librettoens intriger oppstår i Don Giovannis forførelse av tre kvinner. To av dem er allerede sammen med andre menn, og den tredje er han selv gift med. Men det skjedde i forrige landsby, og tilhører med det fortiden. Vet et uhell dreper Giovanni den ene kvinnens far, og må derfor gå i dekning. For å komme unna med det hele, tvinger Giovanni Leporello til å bytte identitet med ham slik han at, nok en gang, kan komme unna med sine ugjerninger.


Samtlige på scenen leverer sterke rolletolkninger. FOTO: Erik Berg

Oppsetningen av Mozarts opera er gitt en moderne tvist, både hva gjelder regi, scenografi og libretto. Vegger og dører åpnes og lukkes, og omgjør på sømløst vis scenen fra hotellkorridor til ballsal. Det er enkelt, men komplekst, og fremhever handlingen på strålende vis. Handlingen i seg selv er også modernisert da Don Giovanni får fortsette sine erobringer i stedet for å avgå med døden slik han gjør i originaloppsetningen. Personlig har jeg veldig sans for denne endringen og merker meg Operaens progressive kunstformidling.

Alle sangsolistene leverer strålende sangprestasjoner og gestalter rollene sine meget troverdig. Jeg er imponert over deres evne til å fremheve detaljene i det komplekse samspillet. Operaorkesteret er i storform og formidler Mozarts fantastiske musikk på mesterlig vis, både solistisk og i tutti orkester. Alt i alt er sesongens oppsetning av Don Giovanni et mesterverk, og jeg vil virkelig anbefale alle å få den med seg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg