Tap Oslo 2016

Har du noen gang sett en steppdanser og tenkt: Det der ser skikkelig teit ut. De har sko med jern og lager lyd når de danser!? Vel, det var mitt førsteinntrykk. Men på mystisk vis ble jeg lurt med på en steppetime, og elsket det etter først sekund! Så hvis du derimot er av typen som syns stepp ser ganske kult ut, har du nå sjansen til å lære litt av noen av verdens beste steppdansere.

På fredag bokstavelig talt braker det løs med årets utgave av Tap Oslo! Dette er en tredagers dansefestival med hovedfokus på stepp som arrangeres i Oslo for andre gang. Festivalen er åpen for alle som liker å danse, uansett tidligere erfaring, for her undervises det på alle nivåer ? det er til og med en egen klasse for deg som aldri har steppet før! I tillegg blir det introduksjonsklasser i bl.a. authentic jazz, hous og salsa.


Bilde fra en av fjorårets klasser på Tap Oslo. Fotograf: Iselin Jansen
 
I Oslo finner du Norges eneste steppdansskole, At Tickle Toes. I tillegg til å undervise på 8 forskjellige nivåer, fungerer skolen som et bindeledd for de fleste norske steppdansere, og det var da jeg tråkket på dørterskelen til denne skolen jeg virkelig ble hektet på steppdans. Det tok ikke lang tid før jeg hadde steppet meg opp på høyeste nivå, så for å lære mer måtte jeg ut av landet. I tillegg til å studere steppdans et år i Barcelona har jeg vært på mange steppefestivaler rundt i Europa, og en av de jeg har reist mye med er Iselin Jansen, jenta bak Tap Oslo!

Iselin var like frustrert som meg over tilbudet vi har i Oslo, men i stedet for å rømme til Barcelona, tok hun saken i egne hender og heller brakte Barcelona hit! Vår nå avdøde venn, Ludovico Hobravella, var en stor pågangsdriver for en egen festival i Oslo. Han fikk bare oppleve den første festivalen, og det var med en stor klump i magen vi så vår kreftsyke venn opptre for siste gang på fjorårets Tap Oslo. Likevel har han lagt igjen mange spor, og er også en av de som har samlet steppemiljøet i Oslo.

I år er det igjen tre fantastiske steppelærere på plakaten, som er vel verdt å få med seg! Min gode venn Ivan Bouchain fra Barcelona underviser på de laveste nivåene, mens Joseph Wiggan og Sarah Reich fra USA deler på de høyere nivåene. Lørdag kveld blir det forestilling på Teaterkjelleren, så om du ikke har mulighet til å delta på workshopen, anbefaler jeg virkelig å få med forestillingen! Her skal alle lærerene fra festivalen opptre, i tillegg til flere av Norges beste dansere.  

Det kreves mye å arrangere enn steppefestival i lille Norge, og jeg er utrolig glad for at Iselin har kastet seg uti det nok en gang. I tillegg til å danse og undervise, er Iselin utdannet fotograf og studerer nå psyokolgi på UiO. Verdt å nevne at hun har gjort alt dette i en alder av 24 år?!


Selvportrett av Iselin Jansen

Det finnes ingen grenser for hva man kan klare om man bare har store nok drømmer!

Jeg kan vel påstå så mye som at Tap Oslo er et unikt tilbud for steppdanserne i Norge, men det er også en fantastisk mulighet for deg som er litt nysgjerrig til å teste ut om dette er noe du vil fortsette med. Det kan være skremmende å melde seg på et helt semester med noe du ikke vet om du liker, så en time eller to på Tap Oslo burde gi en smakebit på hva du har i vente.

 

Mer informasjon og påmelding finner du her: 

http://www.norwegianrhythmproduction.com

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg