JEG!

Hvem er jeg? Hva er jeg? Og hvorfor er jeg hvem hva jeg er? Forestillingen JEG! spilles i disse dager på Teater Manu i Oslo. Et samarbeid mellom tegnspråkteatret og Brageteatret. En filosofisk reise fra et barns perspektiv. En forestilling med barn som målgruppe. Nå er JEG, MEG, HELGE, 22 år gammel, men forestillingen treffer meg allikevel som om jeg var 5.

Hele stemningen i teateret er spesiell. I det publikum i salen slippes inn i salen et par minutter over 18 er det ikke som å komme inn i en teatersal, det føles mer som å komme hjem til en god venn. Folk smiler til hverandre, pratingen går lett, barn blir invitert til å sitte foran på 1.rad av teatersjef Mira Zuckermann, mens jeg selv synker ned i et av de mest behagelige teatersetene jeg noen gang har satt meg ned i. Vi blir ønsket velkommen, vi mottar en takk for å ha kommet, en kort introduksjon av stykket og så er vi i gang. Allerede før stykket har man fått kjenne på en varme som andre teatre kan etterstrebe, jeg er på lag med hele Teater Manu, og det er deres fortjeneste.

Publikum blir tatt med inn i en verden av lek og sprikende tankeganger. Det er to skuespillere på scenen, begge er JEG!, men som det blir poengtert, alle er jo JEG!. Veldig overraskende på meg oppdager jeg at stykket er veldig drevet av tekst. Det er tekstens genialitet som spilles ut på scenen. Dette er en enorm styrke. Teksten er basert på Svein Nyhus billedbok og fungerer strålende. Musikk og tekst over høyttaleren (lest opp av en ung pikestemme) gir hele rommet en identitet og stemmen til piken vitner om et enormt talent i skuespillerverdenen. Begge skuespillerne gjør også strålende prestasjoner, men innlevelsen i den innleste teksten er helt enkelt briljant. Imponert er bare fornavnet. Skuespillerne spiller med tegnspråk slik at alle forstår. Dette er for alle!

Handlingen er som sagt hentet fra et barnesinn, noe som gjør den vanskelig å gjengi konkret. Dette bør ganske enkelt sees. Å si at forestillingen er det beste jeg har sett vil være en overdrivelse, det er på ingen måte sømløst eller “perfekt”, men det er spennende, finurlige løsninger og kloke tanker som spilles ut. Som teaternerd ser jeg ekstremt mye teater og jeg kan ikke huske å noengang ha forlatt en teatersal med så mye mange nye ideer. Teater manu gir så mye, så du burde virkelig gi teateret 50 minutter ved å se denne forestillingen.

JEG! spilles i Oslo 12. og 29.april.

– Helge  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg