La Bohème

TID/STED:                               7 forestillinger i perioden 13. mai – 2. juni på Hovdsecenen i Den Norske Opera & Ballett
MUSIKK:                                 Giacomo Puccini
LIBRETTO:                              Giuseppe Giacosa og Luigi Illica etter Henry Murgers Scènes de la vie de Bohème
MUSIKALSK LEDELSE:           Antonino Fogliani
REGI:                                      Stefan Herheim
SCENOGRAFI/KOSTYMER:     Heike Scheele
RODOLFO:                              Marius Roth Christensen
MIMI:                                       Marita Sølberg
MARCELLO:                             Yngve Søberg
MUSETTA:                               Eli Kristin Hanssveen
SCHAUNARD:                          Aleksander Nohr
COLLINE:                                 Marcell Bakonyi
ANMELDELSE AV:                    Elin Wettergreen Værvågen


Foto: Erik Berg

Det forundrer meg at Puccinis mesterlige La Bohème er like dagsaktuelt i dag, som ved sin premiere i 1896. Historien beskriver bohemene, en gruppe mennesker ubundet av samfunnets konvensjonelle normer “et friere folk” i møte med en av livets største prøvelser: Spørsmålet om hvordan man skal takle at den man elsker høyest snart skal dø av en uhelbredelig sykdom.

I 1896 møter Rodolfo sitt livs kjærlighet i Mimi, som er alvorlig syk av tuberkulose. Han slites mellom sin kjærlighet til henne og frykten for at hun snart skal dø. I det ene øyeblikket holder han henne i armene sine og erklærer sin kjærlighet, mens han i det neste snakker stygt om henne og sender henne bort, for å slippe å forholde seg til det faktum at hun snart skal dø fra ham. Til slutt innser Rodolfo at han må ta imot smerten og si farvel til Mimi for at livet skal være mulig å leve uten henne.


Foto: Erik Berg

I 2017 starter La Bohème i det Rodolfo står ved Mimis sykeseng i det hun dør av kreft. Han tvinges inn i en avskjed han ikke er klar for, og flykter fra seg selv for å unngå å innse at Mimi er borte.

Regissør Stefan Herheim deler på mesterlig vis handlingen i tre akser. Hovedaksen er vår samtid hvor Mimi dør av uhelbredelig kreft, en annen akse er blikket tilbake til 1896 og bohemenes kjærlighetsreise som ender med at Mimi dør av Tuberkulose. Den tredje, og siste, aksen, er Rodolfos følelsesliv, hans flukt fra den vanskelige virkeligheten, en problemstilling som er like aktuelt i dag som den var i 1896.

Herheims oppsetning av La Bohème hadde premiere ved Den Norske Opera & Ballett 20. januar 2012 og er nå oppe for tredje gang. Regien og scenografien er fantastisk, og gir den nydelige kjærlighetshistorien en ny dimensjon, en resonans i vår samtid.

Scenen er, ved første øyekast, lik et værelse på et hvilket som helst sykehus. Et grelt lys og en ubehagelig stemning brer seg i salen i det Mimis hjerte slutter å slå. En umiskjennelig pipelyd som de fleste av oss har hørt enten i levende live eller på tv. Vi vet alle at denne lyden bærer budskap om døden. Sykehusværelset deles i to, og plutselig er vi på bohemenes Pariserloft i 1896. Det nærmer seg jul, og Schaunard dukker opp med penger, vin og mat. I det Rodolfo skal til å dra ut på byen, møter han Mimi fra etasjen under, og de to forelsker seg øyeblikkelig.

Ut fra hvert sitt startpunkt veves de to tidsaksene sammen gjennom Rodolfos indre kamp, mesterlig akkompagnert av Operaens orkester. De 6 solistene gestalter rollene på en fabelaktig måte, både gjennom musikk og skuespill.

Dette er en oppsetning som gir mersmak, og skal du se én operaforestillng denne sesongen, vil jeg definitivt anbefale deg å gå for La Bohème!


Foto: Erik Berg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg