Pietá

Inne på et hotellrom møter vi den tilsynelatende suksessrike karrierekvinnen Marie. Det ligger en mann i senga. Vi skjønner fort tegninga. Nesten… For etter 1,5 time med skuespiller Janna Kari Kvinnesland i førersetet, har vi blitt kjent med en kompleks og dyp kvinne. Det er ikke så lett som bare et hotellrom og en ukjent naken (og død!) mann.

Pietá er en monologforestilling, laget av Haugesund Teater. Den spilles i Oslo som teaterets bidrag til Heddadagene. Det er et intimt prosjekt med fokus på skuespilleren og hennes kunst. Janna Kari ble hyret etter ønske fra regissør og teatersjef Erik Schøyen, mye på grunn av hennes varme. Et valg som vi etter forestillingen forstår godt!

Dette er nemlig kunst! Kvinnesland portretterer en sterk og mektig kvinne i total oppløsning. Det er vondt å se på hvordan karakteren, i stadig høyere promille, utleverer seg selv og sine innerste følelser. Gjennom komiske fraser og handlinger får vi innblikk i en dyp sorg og angst. Det er her Kvinneslands varme virkelig kommer til sin rett. Den gjør at vi til tross for en noe arrogant holdning og overfladisk prat, bryr oss om henne. Vi forstår at det ligger noe under.

Det er virkelig underteksten som berører meg og som gjør forestillingen til noe mer enn kun en morsom og absurd fortelling med en hovedrolle på fylla. Janna Kari spiller så godt! Ikke minst som full. Det er også i de siste scenene, hvor alkoholen har tatt over kroppen, at jeg også blir mest rørt. Ut av beruselsen kommer også Maries innerste sorger.

Noen av vitsene og punch’ene blir litt billige og småkleine. Det tar også litt tid før jeg godtar mannen som bare ligger i senga, og hele håndteringen av dét problemet… Men jeg overser det etterhvert og fokuserer heller på spillet. Da koser jeg meg og tiden går fort. Til slutt sitter jeg med en liten tåre i øyet, samtidig som jeg ler. Perfekt balansert!

Tittel: Pietà
Av: Astrid Saalbach
Oversatt av: Vivi Sunde
Regi: Erik Schøyen og Monika Bjerke
Kostymekonsulent: Janne Robbestad
Maskekonsulent: Unni Gjerde Jørgensen
Medvirkende: Janna Kari Kvinnesland og Motiejus Kurmis
Anmeldelse av: Mari Noodt
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg