Teaterhøsten 2017

Nå er teaterhøsten straks i gang og vi i TEATERUNGDOM.NO gleder oss masse. Høsten er høysesong for premierer og vi har rekordmange teatre å besøke. Det er mye spennende på plakaten, og vi er klare til anmelde, intervjue, mene, tenke og føle her på bloggen nok en sesong. Startskuddet går nå, og vi GLEDER OSS! 

Som du kanskje husker er vi fire stykker i teaterungdom-redaksjonen, som alle har sine spesialområder innenfor teaterfaget. Her er det vi gleder oss aller mest til denne høsten. Noe vi har glemt å nevne? Legg igjen en kommentar da vel 🙂

Measure Your Crew (Foto: Dansens Hus), Gjengangere (Foto: Fredrik Arff​), Rødlista (Illustrasjon: Mari Watn), Book of Mormon (Foto: Eirik Malmø)

Kamilla: Som den musikalnerden jeg er, er det ingen tvil om at jeg gleder meg skikkelig til  “The Book of Mormon” på Det Norske Teatret! Jeg så forestillingen i London for noen år siden, og det er uten tvil den morsomste musikalen jeg har sett. Jeg veldig spent på om den norske oversettelsen funker like bra som originalen, men med et så bra cast har jeg stor tro på at dette blir høstens beste musikal i Oslo!

Helge: Det er flere godbiter denne høsten som jeg er spent på. “Rødlista” på Akershus teater for eksempel. En forestilling for ungdom som vi fikk være med på en prøve til i våres (les mer HER!). “Gjengangere” på Riksteatret er en annen godbit, i tillegg til “Renset” på Nationaltheatret. Sarah Kane (som har skrevet “Renset”) blir ofte trukket frem som en favoritt blant ungdommer. Det er også spennende med en teaterforestilling som har fått anbefalt aldersgrense 18.år. Ellers gleder jeg meg til “Tryllefløyten” på Operaen, Carte Blanche med “While they are floating” på Dansens hus, og selvfølgelig “The Book of Mormon” på Det Norske Teatret. Også elsker jeg alt av Claire De Wangen, da… For en herlig teaterhøst!

Hedda Gabler (Foto: Erik Berg), Renset (Foto: Øyvind Eide)

Mari: Ny teaterhøst er alltid gøy, og denne sesongen er det spesielt fire forestillinger som har fanget min oppmerksomhet tidlig:
1. Revolusjon av Christian Lollike på Nationaltheatret. Lollike er danskenes store registjerne, og er kjent for sine direkte og samfunnskritiske forestillinger. Jeg tror Revolusjon blir lekende, spennende og et hardt slag i magen.
2. Measure your crew på Dansens Hus. Det er alltid ville tilstander rundt denne konkurransen, og jeg gleder meg til å oppleve den gode stemningen på Dansens Hus igjen!
3. Renset av Sarah Kane på Nationaltheatret. Noen ganger kan det være godt å se teater som gjør litt vondt. Her vil vi nok få se helt råe skuespillerprestasjoner!
4. Hedda Gabler av Henrik Ibsen på Operaen. Fjorårets killerkombo er tilbake med en ny Ibsenklassiker! Regissør/koreograf Marit Moum Aune og musiker Nils Petter Molvær gjorde publikumssuksessen Gjengangere i fjor – nå står Hedda Gabler for tur. Dette BLIR bra!

Stine: Denne teaterhøsten byr uten tvil på mange perler! Jeg gleder meg enormt til Book of Mormon på Det Norske Teatret, og er i likhet med Helge og Mari veldig spent på Renset. Men den forestillingen jeg ser aller mest frem til i år er En tjener for to herrer på Oslo Nye Teater. Denne herligheten av en komedie tar for seg forviklinger av alle slag. Midt i kaoset står en tjener som prøver så godt han kan og henge med på alt. Det er kongen av komedie, Bjarte Hjelmeland skal spiller tjeneren, så dette tror jeg kommer til å bli gøy! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg