Tusvik og Tønne på oppdragelsesreise

Det er torsdag kveld og det nærmer seg forestillingsstart på Latter. Etter et pling og en melding om “5 minutter til forestilling”, er salen stappfullt, og latteren sitter løst lenge før noen i det hele tatt har entret scenen. Man skulle nesten trodd det var damenes aften. Det bugner av venninnegjenger med klirrende vinglass og det er ikke et ledig sete i salen. Etter noen minutter med allsang til pausemusikken fra Grease, kommer endelig kveldens hovedpersoner. Sigrid og Lisa, bedre kjent som Tusvik og Tønne. Forestillingen har fått navnet Tusvik og Tønne på oppdragelsesreise, selvfølgelig ikke uten grunn. 

Det starter med historier fra deres egen oppvekst, og hvordan oppdragelsen har hatt betydning for hvem de er i dag. Noen vil kanskje si det er satt litt på spissen, jeg vil si de er ærlige. De sier det mange tenker, men aldri tør å si høyt. De er faktisk dønn ærlige! Det går ofte utover mann og barn, og hvordan små problemer fort kan bli til kjempe krangler. Jeg kjenner meg igjen i mye, selv om jeg verken har mann eller barn. Det tror jeg også resten av salen gjør. Noen ler så de griner, andre klapper. Jeg får krampe i smilebåndene. 

Det sies at “ærlighet varer lengst”, og disse to damene har jammen bevist at det er sant. De snakker rett fra leveren, og jeg blir ofte sjokkert over temaene de tar opp, samtidig som jeg er glad noen tør å ta opp nettopp disse temaene. Sigrid som revna hele underlivet da hun fødte, eller Lisa’s sterke tale om hvordan hun takler mannens utroskap. De snakker om tabubelagte temaer. Hverdagslige ting vi helst holder for oss selv. Det blir litt som en realitycheck, “det er flere som har det som meg”. 

Disse to damene tar opp alt fra små bagateller til store verdensproblemer, og alt treffer like mye. Det er viktig at noen tør å ta opp disse temaene, og at de bruker humoren som hjelpemiddel, gjør det lettere for publikum å ta det inn, uten å bli pinlig berørte. Jeg elsker det, og det høres det ut som resten av salen også gjør. Disse damene kan humor og underholdning, og jeg anbefaler å ta en tur til Latter om du ønsker deg nettopp en god latter. 

Tittel: Tusvik og Tønne på oppdragelsreise
Tid og sted: 7. september på Latter
Medvirkende: Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne
Kommende forestillinger: t.o.m 16. desember
Anmelder: Kamilla Skallerud 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg