Halve Norges Golden

Jeg tropper opp på Latter denne lørdagskvelden klar for å se stand up-showet “Halve Norges Golden”. Med plasser på «klinebenken» bakerst på Hovedscenen har jeg oversikt over hele salen, den er nesten fullsatt med forventningsfulle og høylytte publikummere.


Foto: Hentet fra Latter.no

Showet starter bra. Johan Golden har en tydelig rød tråd; Hva kan man spøke med? Hva er politisk korrekt humor? Tittelen «Halve Norges Golden» handler om at uansett hva du spøker med så vil halve Norges befolkning reagere. Man kan ikke please alle. Golden har mange gode poeng, og gir oss publikummerne noe å tenke på når det gjelder åpenhet og toleranse. Men jeg er ikke sikker på at jeg blir godt nok underholdt. Dette skal jo være stand-up, og ikke et seminar rundt hva som er lov å spøke med.

Ettersom dette bare er andre forestilling er manuset til Golden fortsatt relativt ferskt, og ikke alt sitter som det skal. Noen poenger blir litt borte, andre ganger glemmer han teksten. Og han glemmer det viktigste: spille på publikum! Et par veldig morsomme øyeblikk skjer når publikum skal svare på noen spørsmål Golden stiller fra scenen, men han utnytter de ikke godt nok.

Det som skuffer mest er at Golden spiller mye på “enkel humor”, som bæsj. Til tross for å gjøre store poenger ut av politisk korrekt intelligent humor, og spøker med folk med «enkel humor», så er dette temaet gjennomgående i showet. Og folk ler. Jeg blir litt ille berørt og lurer på om jeg burde tatt et glass i baren før showet. Men det virker som publikum koste seg, og jeg tror dette showet har potensiale. Stand-up show må på en måte jobbes med sammen med publikum, så jeg håper Golden slipper seg mer løs og bruker publikum bedre i showene fremover.

Ingen dårlig forestilling, men heller ingen braksuksess på Latter denne gangen.

Tittel: Halve Norges Golden
Hvor og når: Latter Hovedscenen, lørdag 14.oktober
Medvirkende: Johan Golden
Kommende forestillinger: 19., 20., og 21. oktober. 2., 4., 10., og 11. november. 8., 9., 15., og 16. desember.
Anmeldelse av: Ester Gjermundnes
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg