Oslo Danse Ensemble (ODE) produserer for første gang en helaftens forestilling. Jo Strømgren er hentet inn som koreograf. Resultatet er Salve Regina, en tittel som refererer til Mariahymnen som etter å ha blitt nedskrevet på 1100-tallet har vært viktig for vår vestlige kulturhistorie. 9.-17.desember inntar de Dansens Hus for å runde av sesongen 2017.
Foto: Erik Berg
Forestillingen er kort og godt fantastisk! Det er to særegne uttrykk som smelter sammen til noe enda sterkere. De ulike delene i forestilling jobber sammen og skaper en spennende dynamikk. ODE og Jo Strømgren tar oss med på en reise gjennom barokken, det nakne mennesker, religion og tiden vi lever i. Musikken er dramatisk og mektig uten å oppleves som pompøs, for danserne kan så til de grader matche dette uttrykket. Lekkert!
Historiene vi får servert har alle sine egne særpreg; ingenting er likt og alt overrasker! Forestillingen vet akkurat hvor lenge den kan holde på med en sekvens før de skifter til den neste. Danserne behersker alle skift utmerket, og det er tydelig at de har det gøy med alt av materiale de er tildelt. Gleden over dansen er smittende, og publikum storkoser seg.
Foto: Erik Berg
Scenografien er enkel og lekker. Når forestillingen startet er det kun et teppe på gulvet, og papirstrimler henger fra taket bak. Teppet rammer inn handlingen og strimlene gjør at danserne fort kan komme inn og ut på scenen. Når vi beveger oss ut fra barokken, beveger teppet seg også vekk fra scenen. Slik som danserne og koreografien, er også scenen bar når det nakne mennesket står i fokus. På et punkt blir strimlene byttet ut med et sort teppe fra taket, og likeså blir et sort teppe rullet ut på gulvet. Når historien går over til religion beveger danserne seg under dette teppet, og bildet på lidenskap og undertrykkelse blir tydelig illustrert.
Kostymene er også minimalistiske og helt i stil med forestillingen. Det mest overflødige er barokkkostymene, men også de er forenklet og fargene nøytrale. Det nakne menneske er strippet helt ned i de nødvendige plagg, og sorte kapper blir tatt på når religion og kirken fører handlingen. I nåtiden er det grå bukser og skjorter som gjelder. Dans, historie, scenografi og kostymer er alltid samkjørende, det er ingen tvil om at her er alt planlagt ned til den minste detalj.
Foto: Erik Berg
Passer denne forestillingen for ungdom? Så absolutt, sier vi! Dette er en rågod forestilling som underholder på alle nivåer, og temaene som blir tatt opp er midt i blinken. Det handler i stor grad om å støtte hverandre i vanskelige situasjoner, og viktigheten av å ikke være alene. Har du ingen planer i helgen, så vet Teaterungdom hva vi vil anbefale: Salve Regina på Dansens Hus!