Heddaspesial: Intervju med Ane Aass

Det er tidlig mandag morgen når jeg slår nummeret til forfatter og regissør Ane Aass. Østlendingen har for lengst bosatt seg i Trøndelag, og stiller derfor gledelig til et telefonintervju med Teaterungdom. Aass er hjernen bak forestillingen Tjidtjie, et av gjestespillene under årets Heddadager, som omhandler en nærmest ukjent side av den sørsamiske kulturen.

Regissør og forfatter Ane Aass har forsøkt å dykke ned i den sørsamiske kulturen og deres skjulte historie. FOTO: Silje Kolaas

Gjennom røret høres en lun og vennlig røst. Ane er i slutten av førtiårene, og har i flere år regissert, skrevet og produsert forestillinger innenfor det performative feltet. “Jeg har holdt på med dette siden 2000-tallet, så jeg var godt voksen da jeg begynte å undersøke hvordan man kan få historier i scene” forteller hun. Forestillingene hennes er gjerne sjangeroverskridende, der musikk, dans og tekst er likestilte elementer. I Tjidtjie er også intervjuer en del av prosessen. “Jeg har laget en del forestillinger de siste årene, med grunnlag i intervju, så jeg har skrevet noen stykker på den måten”. Mange av stykkene tar utgangspunkt i en problemstilling som er aktuell, som blant annet det å være gammel, eller å være handicappet. Denne gangen handler det om å bli sendt på internat som 6-åring.

Hvordan er det å reise fra mamma og pappa som 6-åring? Hva er lengsel? Hva er redsel? Tjidtjie prøver å svare på nettopp disse spørsmålene. ILLUSTRASJON: RhodeAass produksjoner

“Jeg har ingen samisk bakgrunn, men det var ei venninne av meg som fortalte om sin internatopplevelse på 90-tallet. Jeg ble veldig berørt av å høre om 6-7 åringer som flytter hjemmefra”. Det er rundt 5 år siden hun startet prosjektet med intervjuer av tidligere internatbarn. “Jeg begynte bare å skrive, uten noe spesielt formål. Jeg var bare så berørt av det. Etter hvert tenkte jeg at det kunne være fint om flere fikk se og vite om dette”. Aass fikk med seg Turnéteatret og Åarjelhsaemien Teatere og kunne begynne å utarbeide en forestilling. På grunn av sin manglende samiske bakgrunn, var det viktig for regissøren å få med seg samiske støttespillere. “Med Åarjelhsaemien med på laget fikk jeg på en måte mer belegg for å sette det opp. Og så fikk jeg inn samiske aktører, og da ble det trygt etter hvert. Jeg var spent på om det ville kommunisere i starten”. I Tjidtjie har hun blant annet med seg den sørsamiske skuespilleren Marja Lisa Thomasson og joiker Charlotta Kappfjell, men det verbale språket i forestillingen er allikevel norsk.

 

“Jeg skriver norsk, og det er viktig å kunne fortelle historien til dem som ikke vet om den også. Utenom de affekterte, er det få som vet om det! Det har vært et valg om å kunne nå flere.” Men forestillingen er ikke teksttung, det er kun få ord her og der, og mye joik, musikk og dans. Aass har ønsket å vise fram essensen i historien og følelsene. “Hva er essensen av å være barn og redd for å sove? Hva er essensen av å lengte hjem? Av sommerfjellet? Man må tørre å hvile i det stillestående og redde”.

Skuespiller Marja Lisa Thomasson forsøker å portrettere den seks år gamle jenta som må flytte på internat. FOTO: Erik Børseth

Ane er en av få norske kunstnere som tar tak i samiske problematikker og historier. Hun innrømmer selv at det er med ærefrykt man går inn i det. “De samiske fortellingene er fortsatt underkommunisert. Vi har ikke samisk på skolen en gang, og vi blir redd for å spørre fordi vi kan så lite. Man blir redd for å gjøre feil. Det er så sårbart fordi samene historisk sett har opplevd å ikke ha grunn til å stole på utenforstående”.

Etter å ha turnert med forestillingen i Trøndelag, er tilbakemeldingen fra publikum positiv. Selvom enkelte kan finne fortellingen fremmed, opplever flesteparten det som både sterkt og viktig å lære om denne skjulte praksisen. “Vi er vant til at barn på internat er en 50-tallshistorie. Hvorfor vet jeg ingenting om dette? Det er jo nær kultur”. Man kan kjenne Anes engasjement gjennom røret. Dette har berørt henne, og det kjennes ut som at vi óg vil bli det. Det får vi svar på 12. juni. Følg med!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg