Heddadagene: Rødlista

«Det å grave en hule under jorda og rett og slett bli der. Det er løsningen. Det må være i skogen. Jeg tenker på hva jeg skal ha med meg og hvordan døra skal være. En luke ned til hulen. Luken skal ha lås og være skjult under granbar. Kjettinglås for alltid å kunne låse.»


De fire aktørene i aksjon. f.v.  Modou Bah, Hanne Amalie Smedstad, Thea Borring Lande og Jo Berger Myhre. FOTO: L.P. Loretz

Tittel: Rødlista
Hvor/Når: Riksteatret, Nydalen 13.juni 2018
Gjestespill fra: Akershus Teater og Thea Borring Lande Produksjoner
Ide og manus: Thea Borring Lande      Regi: Øystein Ulsberg Brager           Koreografi: Sigrid Edvardsson           Musikk: Jo Berger Myhre
Medvirkende: Hanne Amalie Smedstad, Modou Bah, Thea Borring Lande og Jo Berger Myhre
Anmeldelse av: Eline Otterstad

Vi blir hentet ute i foajeen av de tre skuespillerne som tar oss med inn i deres verden. Når vi kommer inn i salen spør de om vi kan hjelpe til. Sammen setter vi opp scenografien (kanskje deres hule?). Vi sitter alle sammen inne på scenen, innenfor disse tre «veggene», vi er selv i sentrum gjennom hele forestillingen.  

I Rødlista følger vi de tre ungdommene Jorun, Sander og Sigrid på femten år. Forestillingen består av tre ulike monologer som gjennom hele stykket flettes sammen og forsterker hverandre. De tre monologene handler om det å føle seg utenfor og ønske å ha en tilhørighet. Tematikken blir sett på fra forskjellige ståsteder, men er tydelig hos alle. Jo, som den fjerde aktøren på scenen forsterker monologene og handlingen med egenkomponert musikk.


Hanne Amalie Smedstad viser oss at blått er rått. FOTO: L.P. Loretz

Rødlista har en utrolig sterk og ærlig tekst som tydelig viser en femtenårings tanker og følelser. Den er upolert og sannferdig. Det som gjør forestillingen virkelig ærlig er at teksten er basert på intervjuer med ungdom over flere år. Sammen med skuespillerne og den levende musikken blir dette en ærlig og helt rå teateropplevelse. Det er umulig å ikke føle en slags tilknytning til en av de tre monologene, og det at skuespillerne snakker direkte til deg, gjør det hele enda sterkere. Her er den fjerde veggen helt borte, det er intimt, direkte og sårt. 

Jeg synes det er utrolig bra at alle de som er medvirkende i denne forestillingen virkelig har gått inn for å lage en forestilling som tar opp problemer hos ungdom som ikke alltid er like tydelig hos alle. Tematikken er virkelig tatt på alvor. Jeg anbefaler Rødlista på det varmeste. Det er sårt og vondt, men veldig aktuelt. Om du var femten for mange år siden, er femten år i dag eller om du blir femten om noe år, så er dette noe du kan føle på eller kanskje observere hos noen andre rundt deg. Dette er teater som er skapt for teaterungdom!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg