Teaterhøsten 2018

Teaterhøsten 2018 er straks i gang. Vi i teaterungdom er selvfølgelig spente på nok en teatersesong, der vi skal gjøre teatrene i og omkring Oslo tilgjengelig for et stadig voksende ungdomspublikum. Vi er her, for dere, på ungdommers egne premisser! I år som i fjor skal vi i redaksjonen lette litt på sløret rundt hva vi gleder oss spesielt til denne sesongen, og det er flere godbiter i vente…

6&7. FOTO: Duan NI. Tung tids tale. FOTO: Dreamstime. Georgs magiske medisin. FOTO: Muhammad Ali. Den spanske flue. FOTO: Gisle Bjørneby.

Helge: Det er klart for nok en spennende teaterhøst i hovedstaden hvor Ibsenfestivalen naturligvis står i sentrum. Nationaltheatret inviterer til festival med forestillinger fra inn og utland. Selv gleder jeg meg mest til Lille Eyolf av Teater Ibsen. Et av mine absolutte favorittstykker! Ellers synes jeg Oslo Nye kanskje har sesongen sterkeste program, hvor Jacobsen, værsågod! (jeg ELSKER Anne Marit Jacobsen) og Snøfall stikker seg ut. Urpremieren av Rolf Kristian Larsens stykke L.I.F.E.G.O.E.S.O.N. på scene 3 på Det Norske Teatret er også noe jeg ser frem til. Heidi Gjermundsen Broch pryder plakaten, noe som alltid er et godt tegn. Ellers vil jeg passe på å få med meg kinesisk minimalisme i form av 6&7 på Dansens hus og Alan Lucyen Øyens The Hamlet Complex på Den Norske Opera og Ballett. Mange godbiter med andre ord, i en sesong hvor det ser ut som om trenden er å satse på det trygge, fremfor det innovative.

Mari: Nei, dette er nok ikke sesongen som skal blåse oss over ende, men det er allikevel tre forestillinger som virkelig fanger min interesse. 1) Den kritikerroste boka Tung tids tale av Olaug Nilssen blir teater. Sammen med Kilden Teater og Det Norske Teatret, har Riksteatret urpremiere på forestillingen 24. august. Jeg gleder meg til å se en varm, humoristisk og viktig forestilling om “annerledesbarnet” og en mors kjærlighet. 2) Tabanka dansecrew vet å snakke til følelsene våre og kommer i høst med forestillingen I:Object på Dansens Hus. Med sine afrikanske og karibiske rytmer ønsker de å utforske dagsaktuelle temaer som migrasjon og rasisme. DET tror jeg kan bli heftig! 3) Arbeidstittel: Savnet fellesskap er Jonas Corell Petersens nye oppsetning på Nationaltheatret. Jeg forventer eksistensielle spørsmål i en absurd, humoristisk og finurlig innpakning – det har funket før!


Macbeth. FOTO: Eirik Malmo. Peer Gynt. FOTO: Fredrik Arff.

Stine: Ibsenfestivalen lover nok en gang stor kvalitet på Nationaltheatret, men flytter man blikket til de andre teatrene så finner man et par godbiter som jeg tror er verdt å få med seg! Det Norske Teatret satser igjen på Shakespeare, og i år er det Macbeth som står på plakaten. Jeg elsker Shakespeare, Macbeth og Det Norske Teatret, så dette tror jeg blir bra! Med selveste Ingeborg S. Raustøl i den krevende rollen som Lady Macbeth så kan det forventes skuespill i førsteklasse på Scene 2 i høst! Riksteateret samarbeider med Haugesund Teater og Sogn og Fjordane Teater, og setter opp Georgs magiske medisin av Roald Dahl. Jeg forventer rampete humor og stor underholdning av denne rå komboen!

Kamilla: Som Ibsen-fan er det ingen tvil om at Ibsen festivalen er et av høstens høydepunkter for meg! Likevel er det én forestilling som topper lista over ting jeg MÅ se, og det er Peer Gynt på Det norske teatret med 91 år gamle Toralv Maurstad i tittelrollen.Det jeg er mest spent på, er Den spanske flue på Oslo Nye Teater. Denne farsen er en klassiker for mange, og hvordan de skal løse den uten dører på scenen, er jeg veldig spent på. Er den komiske timingen på plass, kan dette bli en skikkelig fulltreffer, så det blir gøy å se!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg