“Believe me, baby”, innlandet på 50-tallet kan rocke. Dialekta er brei som ei låvedør og feelgood-begrepet tas på alvor som aldri før når Teater Innlandet inntar Elverum med sin storsatsing. Bør Børson jr. – en slags Peer Gynt – higer etter damer, penger og suksess. Jaget etter beundring kaster han ut i en ferd til de store byene, fra Hamar og helt til Oslo. Men som Peer Gynt før han, ender også Bør Børson opp på hjemstedet, hvor Josefine (Børsons “Solveig”) står klar til å tilgi.
Amerikanske impulser inntar landsbygda på Hedmarken. Bør Børson jr. er noe for seg selv. FOTO: Gisle Bjørneby
Sånn, da er egentlig hele handlingsforløpet avslørt, men det er ikke så viktig å holde handlingen hemmelig, for den overrasker ikke. Slike historier er velkjente og spilt ut mange ganger før. Spenningen ligger i hvordan det utføres og hvilke virkemidler som tas i bruk. Her imponerer Teater Innlandet tidvis stort. Scenene i skogen er genialt løst. Laura Isaksen (en slags “Anitra”) glir også inn i universet på en særdeles lekker og sømløs måte. Forholdet far-sønn er også noe som sitter igjen som både nært og morsomt. I tillegg til en glimrende skuespillerprestasjon fra Tom Styve i tittelrollen. Regissør Lars Erik Holter og teatersjef Janne Langaas vet hva de holder på med. Som førstnevnte selv skriver i programmet: “Du Janne: Bør Børson – Tom Styve” – og da var sirkuset i gang.
Forestillingen varer i 2,5 timer – en lang musikal. Likevel oppleves den ikke som alt for lang. Vi befinner oss trygt innenfor feelgood-sjangeren, men de uunngåelige publikumsfrieriene oppleves verken påtatt eller slitsomme. Det er rett og slett mye som funker i Bør Børson jr.
Laura (Marte Stolp) og Bør (Tom Styve) driver handlingen i Bør Børson jr. på en glimrende måte. FOTO: Gisle Bjørneby
Salen i Elverum Kulturhus er fullsatt, dessverre kun av en begrenset målgruppe. Jeg drister meg til å anslå en gjennomsnittsalder på ca. 60… Noe vi i Teaterungdom selvfølgelig synes er trist å se. Kanskje er dette en tilfeldighet? Vi kan jo håpe det. Forestillingen i seg selv ser også ut til å treffe de eldre i salen mer enn den treffer oss unge. Humoren er på mange måter umoderne. De store fellesnumrene føles også som noe man har sett før. Dette er kanskje Teater Innlandets største satsing noensinne, men det er på ingen måte deres modigste.
Moderne eller ei, Bør Børson jr. kommer til å fortsette sin seiersgang gjennom innlandsfylkene og underholde foreldregenerasjonen i kulturhus etter kulturhus. Det er i og for seg ikke noe galt med det. Vi i Teaterungdom.no forlater Bør Børsons 50-tallsunivers og vender tilbake til 2018, hvor vi håper at kommende forestillinger kan treffe et enda bredere publikumsegment. For dette er ingen forestilling laget for å treffe ungdommen, men noen dårlig forestilling er det heller ikke!