Fruen fra Oslofjorden

Vi ønskes velkommen med paraplydrinker og en invitasjon til tropiske strøk, nærmere bestemt Hawaii. Hvorfor akkurat Hawaii vet jeg fortsatt ikke. For forestillingen heter Fruen fra Oslofjorden og er proppfull av lokale referanser samtidig som havet beskrives som langt villere og større enn hva Oslofjorden kan sies å være. Allerede her lyser kanskje forestillingens primære virkemiddel igjennom, ironi på ironi med ironisk distanse. Ironisk nok fungerer det med smør på flesk denne gangen.


Solveig Bjerre Petersen er et navn jeg skal følge med på fremover, hun imponerer stort i Fruen fra Oslofjorden. PLAKAT: Svake produksjoner

Tittel: Fruen fra Oslofjorden
Etter: Fruen fra havet av Henrik Ibsen
Hvor/Når: Sentralen, Hvelvet 25.oktober
Presentert av: Svake Produksjoner
Medvirkende: Christian Hestø, Solveig Bjerre Petersen, Vegar Sund Melfjord og Andrea Rudland Haave. Gjesteskuespiller – Stein Winge.
Kommende forestillinger: ferdigspilt
Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä

Teaterungdom.no er fast innslag på de store scenene, men vi skal også følge med på hva som skjer i det frie feltet. Så når vi ble invitert av Svake Produksjoner sin forestilling Fruen fra Oslofjorden var vi ikke vonde å be. Stykket tar utgangspunkt i en vennegjeng som setter opp Henrik Ibsens Fruen fra havet. Men handlingen i stykket og personlige forhold skuespillerne imellom flettes snart sammen til et sammensurium av kryssreferanser og replikkvekslinger.

Dette høres kanskje komplisert ut, men det er faktisk veldig lett å henge med på. Med små filmsnutter, overtydelig lydspor og tidvis meget god komisk timing, har forestillingen helt klart noe for seg. Spesielt imponerer Solveig Bjerre Petersen stort! Hennes karakter har både sjarm og varme, samtidig som hun makter å være hakket mer realistisk i sin rolletolkning enn sine kolleger. Det kler både henne og stykket.


Hele ensemblet samlet ved Oslofjorden. FOTO: Svake Produksjoner

På mange måter handler stykket om en gjeng unge teaterelskere som prøver å lage teater. Så at dette passer for ungdom er det ingen tvil om. Litt overraskende opplever jeg at forestillingen nok har mer for seg for de på 15 enn de på 25. Det er noe med det litt naive synet på menneskelige forhold, som handler en del om det å finne seg selv. Videregåendeelever vil virkelig kunne få fult utbytte av Fruen fra Oslofjorden.

Selvfølgelig er det noen ting å plukke på. Personlig skulle jeg gjerne sett at de skrotet hele Hawaiitemaet. Jeg synes rett og slett ikke at det tilfører noe som helst, ikke er det spesielt morsomt heller. Noe av kostymer og program ser også overdrevet billig ut. Jeg skjønner at poenget er at de skal gjøre nettopp det, men for meg som publikummer blir det litt for enkelt. Uansett er de positive sidene langt flere enn de negative. Og jeg håper virkelig at Svake Produksjoner får mulighet til å spille Fruen fra Oslofjorden for videregåendeelever. Med veldig enkle grep tror jeg det kan bli en veldig sterk teateropplevelse for mange.

Unge teaterelskere som meg, elsker å se andre unge teaterelskere spille ut virkeligheten for unge teaterelskere. Det er ikke akkurat vanskelig å kjenne seg igjen. Showbiz elsker forestillinger om showbiz. Sånn sett kan man kalle forestillingen snever, men jeg er teaterungdom, så for meg er dette helt konge. Mer teater med ungdom som målgruppe, og der treffer Svake Produksjoner og Fruen fra Oslofjorden blink.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg