12. desember: Det Andre Teatret – Mats Eldøen

12. DESEMBER:

Mats Eldøen, kunstnerisk leder ved Det Andre Teatret

1) Hva går jobben din ut på?

Den er en herlig blanding av å legge til rette for at ensemblet på DAT kan gjøre det de er best på, snakke med politikere og andre om å få støtte, lage det kunstneriske programmet, rydde og vaske.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg elsket det! Var med på ungdomsteater og skoleteater. Vi hadde vår egen teatergruppe som fikk spille på hovedscenen på Teatret Vårt i Molde. Det var liksom hele livet det.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Hm. Jeg opplever at det eksisterer en ide om at teater må være alvorlig og tungt for å kunne bli opplevd som sterkt. For meg er teater på det sterkeste når det forener publikum og gjør oss litt mindre alene i verden, enten det er alvorlig eller morsomt eller fint. I 2018 opplevde jeg det som sterkest i NATE på Soho Theatre i London. Dærsken så bra altså.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Vi får besøk av en kanadisk regissør som skal sette opp forestillingen Blind Date hos oss. Her inviteres menn fra publikum til å gå på en blind date med den supersjarmerende franske Mimi. Det tror jeg kommer til å bli så sabla gøy og fint. 

5) Hvordan skal du feire julen?

Da blir det hjem til mor og far i Molde. gleder meg max.

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg