2. desember: Den Nationale Scene – Agnete G. Haaland

2. DESEMBER:

Agnete Gullestad Haaland, teatersjef ved Den Nationale Scene

1) Hva går jobben din ut på?

Jeg er skuespiller og  sjef ved Den Nationale Scene i Bergen

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg spilte masse teater i Nils Klim Teatret i Bergen og tok en rekke kurs i det som da het Vestlandske Teaterlag og som nå heter Vestlandske Teatersenter.Så ved siden av skolen , var det teater jeg drev med stort sett.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Vanskelig spørsmål. Akkurat nå spiller jeg i Arv og miljø på Den Nationale Scene. Kjersti Horn har regien og Kjersti Elvik spiller hovedrollen Bergliot. Hun er helt formidabel! Har knapt sett sterkere prestasjon og rolletolkning enn det hun leverer.  Jeg er selvsagt inhabil, men kom og se selv!

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Det er som å spørre en mor hvilket  av sine barn hun elsker mest. Vi har akkurat lansert hele repertoaret for 2019, og jeg gleder meg til samtlige premierer. Vi har åtte urpremierer, flere Norgespremierer og en rekke klassikere i godteposen vår til neste år. Hjertelig velkommen skal dere være!

5) Hvordan skal du feire julen?

Julaften  feires som vanlig med familien i Oslo, men på Den Nationale Scene spiller vi teater på alle  de tre scenene i romjulen.  Anbefaler alle å få med seg Hotel Norge i romjulen! Vi har rimelige billetter for ungdom, så sjekk www. dns.no

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg