3. desember: Teater Ibsen – Thomas Bye

3 DESEMBER:

Thomas Bye, teatersjef ved Teater Ibsen


Foto: Lars O. Flydal

1) Hva går jobben din ut på?

Jeg er kunstnerisk ansvarlig ved teatret. Det betyr at jeg har ansvar for å legge et repertoar, finne de kunstneriske teamene og sørge for at forholdene legges til rette for å lage så gode forestillinger som mulig. Dette betyr at jeg følger dialogen mellom de kunstneriske teamene og de forskjellige avdelingene på teatret. Hvis det er diskusjoner (om for eksempel scenografien eller kostymene) så kan jeg være med og forsøke å finne de beste løsningene. (Heldigvis jobber jeg sammen med utrolig flinke folk, så det er sjelden nødvendig å «gripe inn» i noe som helst).

Hvis en forestilling ikke blir bra, så er det mitt ansvar å ta de nødvendige grepene for at den blir det. Hvis dette ikke lykkes, så er det mitt ansvar å legge ned forestillingen. (Det har jeg heldigvis ikke vært nødt til å gjøre!)

Jeg har også ansvar for å synliggjøre teatret lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Jeg representerer teatret i alt jeg gjør, og skal helst møte så mange publikummere, politikere, kunstnere og journalister som mulig.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom? 

Jeg har alltid elsket teater, og alltid hatt en drøm om å bli skuespiller. Jeg så ikke så mye teater da jeg var barn, men var så heldig å få lov til å spille i ganske mange forestillinger fra jeg var 10 år, til jeg ble 16. Da begynte jeg på dramalinja (som jeg vil anbefale alle å gå på!), og begynte å se mer og mer teater.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Den utvilsomt største teateropplevelsen i 2018 var Panini Boys-Room av Vinge/Müller, under Festspillene i Bergen. De driver kort og godt med noe annet enn oss andre. Ingen er så modige, nytenkende, radikale, morsomme, frie, åpne og utfordrende. Ingen holder den kunstneriske fanen like høyt. Ingen over ingen ved siden. Uansett hvor i verden de spille, så reiser jeg og ser.  

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Jeg ser stort frem til forestillingen Underkastelse(r), som vi skal vise på Teater Ibsen. Den skrives og regisseres av Tore Vagn Lid, og bygger på en fransk roman som er omstridt. Vi har med et «kor» bestående av seks musikkelever fra Skien Videregående Skole. Den forestillingen kommer til å bli bra!

5) Hvordan skal du feire julen?

Jeg feirer jul sammen med hele familien min, og hele familien til samboeren min. Vi har stort sett motsatte middagstradisjoner, så her blir det både pinnekjøtt, ribbe, julepølse, medisterkaker, julegrøt og mølje. (I tillegg er det to vegetarianere, så de ordner sin egen mat).

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg