4. Desember: Trøndelag Teater – Kristian Seltun

4. Desember:
Kristian Seltun, teatersjef ved Trøndelag teater


FOTO: GT Nergaard

1) Hva går jobben din ut på?

Jobben min går ut på å planlegge og bestemme programmet ved Trøndelag Teater. Jeg bestemmer hvilke regissører vi skal jobbe med, hvilke stykker vi skal sette opp og hvilke skuespillere som skal være med og i hvilke roller. Jeg jobber også mye med økonomi, administrasjon og organisasjon. 

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg så en del teater i tenårene i regi av skolen, men det var først når jeg var rundt 20 at jeg for alvor begynte å se mye teater. Da begynte jeg å gå i Teatergarasjen i Bergen og se mye eksperimentelt teater og performance. Jeg så også mye dans en periode. 

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Byggmester Solness av Henrik Ibsen, i regi av Johannes Holmen Dahl, på Gamle scene på Trøndelag Teater. En ofte undervurdert tekst fra Ibsens hånd, i en meget presis regi og veldig gode skuespillere. 

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

I 2019 skal jeg ikke lenger jobbe som teatersjef og jeg skal ha en liten pause fra teater. Men jeg gleder meg til å se hva Mads Bones & co får til med «Tordenskjold». 

5) Hvordan skal du feire julen?

Julen skal jeg feire med familien min. I år skal vi feire i Berlin, fordi niesen vår studerer der. Kanskje snike inn en forestilling i romjulen også. Alltid mye bra teater å se i Berlin. 

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg