13. desember: Teater Innlandet – Janne Langaas

13. DESEMBER

Janne Langaas, teatersjef ved Teater Innlandet

1) Hva går jobben din ut på?

Jeg er teatersjef på Teater Innlandet. Det betyr at det er jeg som bestemmer hva vi skal spille og hvem som skal være med og lage forestillingene. Jeg reiser mye rundt og snakker med folk, ser andres forestillinger og holder meg orientert om hva som foregår innenfor teater og dans.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg var ikke så veldig opptatt av teater. Jeg danset ballett, spilte obo og piano og var aktiv på andre måter. Men da jeg ble med på revy på videregående skjønte jeg at det var teater jeg skulle holde på med.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Det synes jeg det er vanskelig å svare på. Teater Innlandets forestilling “Man tager 20 egg” var jeg veldig stolt over. Og så digger jeg barneforestillingen vår “Se! Jeg fant!” Men den forestillingen som har gitt meg et skikkelig spark i sjelen var Nationaltheatrets “Engler i Amerika”. 

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Jeg gleder meg aller mest til vår egen forestilling “Kim F”, som skal på turné hos oss fra 24. januar etter å ha vært spilt i Bergen. Det er en co-produksjon med Den Nationale Scene, og jeg har høye forventninger til den. Jeg tror den kommer til å treffe ungdom også. 

Og så har vi en Norges-premiere i oktober som jeg har store forventninger til, men hva det er er en hemmelighet.

5) Hvordan skal du feire julen?

Jeg skal være sammen med familie og venner i Oslo. Vi skal gjøre det vi pleier å gjøre. Tradisjoner. Det gleder jeg meg til.

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg