11. DESEMBER: Teatret Vårt – Thomas Bjørnager

11. DESEMBER

Thomas Bjørnager, teatersjef ved Teatret Vårt


Foto: Teatret Vårt

 

1) Hva går jobben din ut på?

Jeg er er som teatersjef ansvarlig for å planlegge repertoaret vårt. Jeg setter sammen kunstneriske team som lager forestillingene og jeg caster skuespillere vi trenger i tillegg til de som jobber fast på Teatret Vårt. Dessuten er jeg ofte direkte implisert i forestillingene våre som enten scenograf eller regissør.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg spillet masse teater på videregående og etter artium var vi en gruppe unge som besatte et hus i Ålborg og drev vårt eget teater «Det hemmelige teater». Jeg søkte meg inn på teaterskolene i Danmark men kom ikke inn. Litt etterhvert skjønte jeg at det egentlig var scenograf jeg ville være.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Hilde Brinckmanns «Mio min Mio» satte meg på en måte helt ut. Det var et samarbeid vi på Teatret Vårt gjorde med Nordland Teater. Jeg har ikke barn selv og gikk på forestilling alene. Allikevel ble jeg hardt rammet av forestillingen. Med et veldig simpelt grep (som jeg ikke skal avsløre, hvis noen skal se forestillingen når den kommer til Oslo) klarte regissøren og gjøre det lysende klart for alle i rommet hvorfor teater er viktig.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Jeg har veldig lyst å se «Arv og miljø» som akkurat hadde premiere på Den nasjonale scene i Bergen. Kjersti Horn lager spennende forestillinger og det ser ut som om det er blitt en vellykket dramatisering av en moderne roman. Noe som kan være vanskelig å få til.

5) Hvordan skal du feire julen?

Jeg feirer julen sammen med mannen min i København. Vi er ikke religiøse så julen handler mere om å ha tid til å se vennene våre og nyte å være hjemme i favorittbyen min.

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg