6.desember: Den Norske Opera og Ballett – Ingrid Lorentzen

6. DESEMBER:

Ingrid Lorentzen, ballettsjef ved Den Norske Opera & Ballett


Foto: Erik Berg

1) Hva går jobben din ut på?

Det er å være leder for Nasjonalballetten. Ansvarlig for rundt 100 ansatte, deriblant 69 dansere. Min jobb er både å følge opp danserne, ganske mye individuelt med medarbeidersamtaler osv. ganske hands on, og å følge opp hele verk fra ide til forestilling. I tillegg så sitter jeg i ledergruppen i Operaen. Operaen er en mangfoldig organisasjon med over 600 ansatte. Så min jobb er både kunstnerisk og ganske mye administrasjon. Jeg har kontakt med danse- og scenekunstfelt både nasjonalt og internasjonalt for turneer for nasjonalballetten, gjestespill, dansere og kreative team. Egentlig handler det om å skape fantastiske forestillinger. Få fantastiske dansere, holde de motiverte, og bidra til at de klarer å yte sitt ytterste. Jobben min er kort fortalt bidra til å begeistre folk gjennom ballett.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg var veldig mye på teater som ungdom, på Trøndelag teater på 80-tallet. Foreldrene mine tok meg med, så jeg fikk sett det meste som gikk der. Ble også kjent med den daværende teatersjefen og hadde arbeidsuken min i administrasjonen på Trøndelag Teater som 14.åring. Jeg husker at jeg hadde utrolig glede av å se Dario Fo, fikk latterkrampe og klarte ikke å stoppe. Så jeg fikk mange sterke teateropplevelser som ung, og er foret på teater. Har faktisk sett mye mer teater enn dans. 

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Engler i Amerika. Det var helt sjukt høyt nivå. Jeg så den aller siste forestillingen, alle hadde snakket om at det var helt utrolig så jeg hadde høye forventninger og ble ikke skuffet. Også må jeg nesten nevne The Hamlet Complex her på Operaen.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Hedda Gabler som skal til Bolsjoj og Ghost skal til Hong Kong. Det gleder jeg meg mest til. Og Peer Gynt på Gålå med Marit Moum Aune på regi.

5) Hvordan skal du feire julen?

Jeg skal feire med familien. Vi feirer både lille julaften og julaften. Med barn blir jo julen mye morsomme. Jeg gleder meg til jul. 

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg