14.desember: Kattas Figurteater Ensemble – Anne Helgesen

14. DESEMBER

Anne Helgesen, leder for Kattas Figurteater Ensemble


FOTO: Espen Winther

1)Hva går jobben din ut på?

Jeg er leder for frigruppa Kattas Figurteater Ensemble i Tønsberg. Der gjør jeg alt fra kontorarbeid til å skrive de dramatiske tekstene og å instruere oppsettingene våre. I år har vår viktigste forestilling vært «Petra og ulven». Det var ekstra gøy for der hadde jeg aktive medarbeidere i figurmaker Tuva Synnevåg og skuespiller Madeleine Barosen Herholdt. Når kollektivet er skapende blir forestillingene best.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg drømte og drømte om å få spille i Tønsberg Amatørteater. Men jeg bodde på Nøtterøy, og mine foreldre var absolutt imot at jeg skulle reise over kanalbroa og være sammen med overlegne byfolk. Da jeg gikk på ungdomsskolen kom Riksteatret på besøk og spilte «Frøken Julie» av Strindberg. Jeg ble helfrelst og tenkte at jeg ville spille profesjonelt teater når jeg ble voksen.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Det var en figurteaterforestilling med to unge finske spillere. Livsmedlet Teater 
kaller de seg. Forestilling het «Invisible lands» De brukte ørsmå plastfigurer og lot hverandres nakne hud være landskaper hvor de plasserte figurene. Det ble som en lang rekke med bilder av mennesker som flyktet fra krig og la ut på en lang, lang vandring. Noen få av dem endte opp i Finland. Menneskene i forstillingen var så små og jorda var spillernes sårbare kropper. Jeg ble så grepet. Fremdeles dukker 
scenebilder fra forestillingen opp for mitt indre øye.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Kattas Figurteater skal gjøre en forestilling med skyggespill og vertikal dans sammen med FRiKAR dansekompani. Vi rekker neppe å bli ferdige med forestillingen i 2019, men vi skal begynne å utforske kombinasjonen av 
skyggespill på vegger og dansere som henger i tau. Jeg har tenkt på en sånn kombinasjon lenge, nå er det endelig mulig og samtidig vet jeg ennå svært lite om hva det kan bli. Det er en type spenning jeg liker.

5) Hvordan skal du feire julen?

På julaften skal jeg lese juleevangeliet i kirken. Forøvrig blir det julemiddag og pakker sammen med familien og deretter julefester sammen med venner og kjente.

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg