16. desember: Brageteatret – Nils Petter Mørland

16. DESEMBER

Nils Petter Mørland, teatersjef ved Brageteatret

1) Hva går jobben din ut på?

Som teatersjef er jeg ansvarlig for hele teatret jeg jobber ved. Sammen med direktøren legger jeg planer både for utvikling av nye forestillinger og av hvordan hele organisasjonen skal fungere. Men, spesielt er ansvaret for å planlegge den kunstneriske utviklingen vår gjennom å finne tekster, regissører, skuespillere, scenografer osv som jeg tror kan ende opp i bra forestillinger. Å finne interessante produksjoner som både har kunstnerisk verdi samtidig som de oppleves som viktige for de som bor i Buskerud. Det er en fantastisk morsom jobb og et stort privilegium å få forvalte fellesskapets ressurser på en måte som kan bety noe i livene til folk.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg var veldig opptatt av teater, men mest fordi jeg likte å vise meg frem sjæl tror jeg. Samtidig hadde jeg nok ofte en opplevelse av at teater var noe som tilhørte smarte folk som jeg ikke kjente. Derfor har jeg alltid vært opptatt av å finne måter å gjøre teater tilgjengelig og naturlig for flest mulig.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Nyanser av Gris med Antiteatret. Skikkelig nærgående og levende teater med et ekte engasjement fra et kompani som insisterer på å levere hardtslående og tydelige forestillinger for ungdom. Veldig inspirerende.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Jeg gleder meg til å se Charlie og Sjokoladefabrikken på Det Norske Teatret – jeg er kjempespent på hvordan de klarer å oppdatere en klassiker som trenger noen nye grep for å være relevant for barn i vår tid. Så gleder jeg meg veldig til vår egen produksjon av Peter Pan med 5 jenter i alle rollene som skal turnere med eget sirkustelt. Det blir eventyrlig, interaktivt og samtidig en viktig fortelling om hva slags forventninger vi har til jenter og gutter.

5) Hvordan skal du feire julen?

Jeg skal være med familien min hjemme i Oslo, og deretter en tur på hytta i Telemark. Det blir fokus på mat og god stemning for alle involverte. Jeg elsker jula og er i overkant ivrig på pynting og kakebaking.

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg