17. desember: de Wangen Produksjoner – Claire de Wangen

17. desember

Claire de Wangen, kunstnerisk leder i de Wangen Produksjoner

FOTO: fo2graf

1) Hva går jobben din ut på?

Min jobb består i å realisere egne forestillingsprosjekter fra idé til gjennomføring. Selve søknadsprosessen for å skaffe til veie midler er en viktig, avklarende og avgjørende del. Jeg liker å skrive søknad :). Selvsagt aller best når søknad resulterer i støtte til å gjennomføre. Jeg planlegger produksjonen og organiserer sted og arbeidsplan. Vi jobber alltid på nye steder og det krever sin logistikk og tilrettelegging. Jeg tilsetter medvirkende tilpasset hvert prosjekt, med noen mer eller mindre faste; skuespillere, scenograf, lyd/lys. Sammen jobber vi frem en forestilling, hvor jeg har manus og regi og så viser vi den for publikum.  Jeg leder hele denne prosessen og til slutt fører jeg regnskap og rapporter.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg er vokst opp i Rogaland Teaters barne- og ungdomsteater og har selv spilt forestillinger fra 8-årsalderen. Jeg så en god del teater gjennom oppveksten, men var alltid dratt mot formene som var utenfor scenerommet eller med utradisjonelle virkemidler og form.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Dette året har vært usedvanlig travelt for meg og jeg har ikke fått sett så mye, så jeg velger å trekke frem den veldig positive og nye teateropplevelsene det var å være gjest på gamle trakter for å samarbeide tett og intenst med ungdommer som utøvere i “Viste Beach Club”, i et nedlagt fjordhotell, ved Rogaland Teater.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Jeg gleder meg altså skikkelig til min egen produksjon “Sylvelinsporet”; en omsluttende teateropplevelse på hele Oslo sentralbanestasjon i september/oktober!

5) Hvordan skal du feire julen?

Julen er en tid for varme ønsker, ettertanke og dyr fransk konfekt; jeg skal gjøre det meste ut av det.

 

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg