21. desember: Teater Manu – Mira Zuckermann

21. DESEMBER

Mira Zuckermann, teatersjef ved Teater Manu

Foto: Caroline Roka

1) Hva går jobben din ut på?

Jeg er teatersjef, en jobb jeg har hatt i snart 20 år. Det er en veldig variert arbeidsdag, men primæroppgaven min er å ha det kunstneriske ansvaret for alt som skjer på teatret.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg fikk det inn med morsmelken, da min mor var syerske på teater. Det ble mye smugtitting opp gjennom årene frem til jeg var ungdom og ville prøve meg ut på scenen selv. 

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Min sterkeste teateropplevelse var uten tvil vår egen teaterforestilling «Gråtende hender» som handler om døves situasjon før og under 2. verdenskrig. Det var en tøff opplevelse å dele dette med publikum, og å oppleve at flere satt og gråt i stedet for å gi applaus på slutten.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Vi gleder oss til å ta «Gråtende hender» ut på USA-turne til våren. Jeg er veldig spent på hvordan det amerikanske publikummet kommer til å ta i mot denne forestillingen.

5) Hvordan skal du feire julen? 

Jeg feirer julen med å være sammen med barn og barnebarn. Det kommer familiemedlemmer fra alle verdens hjørner, og det skal bli godt å samle alle sammen rundt ett middagsbord igjen.

 

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER: Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg