22. DESEMBER: Studentteatret Immaturus – Ingvild Bjørnson

22. DESEMBER

Ingvild Bjørnson – Teatersjef ved studentteatret Immaturus

 

1) Hva går jobben din ut på?

Jeg leder Studentteateret Immaturus. Jeg skal ha oversikt over alt det administrative, og sikre kunstnerisk kvalitet for våre grupper og teaterproduksjoner. Jeg anser det også som mitt ansvar å bidra til at flere unge mennesker (særlig studenter) lærer seg å like teater.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

I oppveksten har jeg vært aktiv i Barne- og ungdomsteateret på Rogaland Teater. Jeg utviklet på sett og vis et litt sårt forhold til teater i ungdomsårene, da jeg innså at teater var enormt viktig for meg. Når det gikk bra var det det beste jeg visste, men det var mange nedturer. Jeg fikk aldri en stor rolle, og fikk ofte avslag på audition. Da jeg gikk på Romerike folkehøgskole lærte jeg at det ikke var det å stå på scenen som var viktig for meg, men teateret i seg selv. Siden har jeg forelsket meg på nytt og på nytt.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Teateråret i Bergen har vært utrolig bra, jeg kunne nevnt i fleng! Jeg koste meg veldig med å regissere “Vaginamonologene” i lys av #METOO i vår. ”Arv og Miljø” på DNS stikker nok av med seieren som den sterkeste teateropplevelsen.

4) Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2019?

Jeg gleder meg alltid veldig til Festspillene i Bergen. Ser også fram til ”Våre barn” på DNS, og ”HEIM 2” på Hordaland Teater.

5) Hvordan skal du feire julen?

Jeg skal reise til Fredrikstad og feire jul med samboeren sin familie. Det blir min første jul uten min egen familie, så det blir litt spesielt. Heldigvis er familien hans veldig fine folk. Svigermor har planer om å lage pinnekjøtt spesielt for meg, så jeg føler meg veldig velkommen.

 

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER: Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg