23. DESEMBER: Oslo Nye Teater – Kim Bjarke

23. DESEMBER

Kim Bjarke – teatersjef ved Oslo Nye Teater


Teatersjefen som teaterungdom, ca 16 år

1) Hva går jobben din ut på?

  1. Først og fremmest at lave et kunstnerisk repertoire, der nogle gange rammer bredt og andre gange rammer dybt. Når det både rammer bredt og dybt bliver jeg stolt og glad. Som i tilfældet med Snøfall. Teatret er et sted for fordybelse, fællesskab og nærvær. En bastion i det moderne liv vi skal værne om og udvikle.

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

  1. Ved et tilfælde så jeg “Romeo og Julie” på Aalborg Teater som 14 årig. Jeg skjønte ikke en dritt, men de var nakne og jeg var solgt. Senere lavede jeg gymnasie og universitets revy. 21 år gammel blev det så regi linjen på Statens Teaterskole i København.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

  1. “Girls and Boys” af Dennis Kelly på Royal Court.

4) Hvilken forestilling gleder du deg spesielt til i 2019?

  1. “Min Brilliante Veninde” på Oslo Nye Teater.

5) Hvordan skal du feire julen?

  1. I VU. Verden utenfor. I mit hjemland langt mod syd. Med pinnekjøt lillejuleaften og to fede ænder juleaften. 

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER: Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg