24. DESEMBER: Kulturminister – Trine Skei Grande

24. DESEMBER

Kulturminister Trine Skei Grande


Foto: Mona Lindseth

1) Hva går jobben din ut på og hvordan jobber en kulturministeren for å støtte teatertilbud for unge?

Som kulturminister går jobben min ut på å kjempe for en sterk og fri kultursektor. For å få det til, må det bli enkelt å finne fram i støtteordninger, vi trenger gode rammevilkår, samtidig som vi politikere ikke skal blande oss inn i hva som er bra eller dårlig. Derfor er det fagpersoner som tildeler penger til ulike prosjekter.

For å støtte teatertilbud for unge, jobber jeg blant annet for at det finnes penger man kan søke på for prosjekter rettet mot barn og unge. For eksempel finnes det en egen pott med penger hos Kulturrådet som går til “profesjonell kunst og kultur for barn og unge” til prosjekter over hele landet. Men ikke alle som driver med kultur har det som jobb. De aller fleste gjør det på fritiden sin, som frivillig aktivitet. Sånn som Teaterungdom, som anmelder teater uten å få betalt for det, eller det lokale teaterlaget som utvikler talentene som skal stå på de store scenene våre i framtida. De må også ha midler å søke på og ofte private penger for å klare å lage gode aktiviteter og møteplasser hvor folk kan skape god kultur.

I Kulturdepartementet jobber vi med en stortingsmelding om barne- og ungdomskultur. Det er en liten bok med politikk som Stortinget skal diskutere og bli enige om, hvor vi skal skrive om hvordan vi kan løfte kvalitet for barn og unge. Og hvorfor dette er viktig. Barn og unge fortjener høy kvalitet og at kulturen deres tas på alvor. Som kulturminister er den viktigste saken for meg å jobbe for at alle barn og unge har tilgang på kultur av høy kvalitet, og mulighet til å skape. 

2) Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg vokste opp i Overhalla i Nord-Trøndelag og var med i flere ungdomsteaterprosjekter selv, spilte mye amatørteater. Men det var først da jeg flytta til Trondheim og studerte på NTNU som 18-19-åring at jeg opplevde profesjonelt teater første gang. Da jeg var på Trøndelag Teater første gang ble jeg frelst. Etter det har teater vært nært hjertet og jeg prøver å få med meg det jeg rekker hjemme i Oslo og når jeg er på reise.

3) Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2018?

Jeg har sett mange fine, morsomme og tankevekkende forestillinger. Men den jeg lærte mest av var nok “Utafor” på Det Norske Teatret.

4) Hvilken kulturbegivenhet ser du fram til i 2019?

Det er vanskelig å velge bare én og jeg får heller ikke med meg så mange som jeg skulle ønske. Men jeg ser fram til hele spel-sommeren. Det er så gøy når amatører møter de profesjonelle skuespillerne i samme oppsetning.

I desember 2018 gjennomfører Teaterungdom.no sin aller første JULEKALENDER: Hver dag frem mot jul stiller vi de samme 5 kjappe spørsmålene til en ny teatersjef. Slik blir du litt bedre kjent med teatrene i Norge og personene som leder dem. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg