6.desember: Den Norske Opera & Ballett – Silas Henriksen

6. DESEMBER:

Silas Henriksen, kjent fra Nasjonalballetten og The Hamlet Complex 

FOTO: Erik Berg

Hva går jobben din ut på?

I min jobb som danser ved Den Norske Opera & Ballett har jeg ansvar for å holde meg i fysisk god form ved å ta ballettklasse hver morgen. Ballettklassen er en daglig trening som gjør at vi opprettholder og forbedrer teknikk, plasserer kroppen i henhold til den klassiske teknikken, og varmer opp før en lang dag med prøver. Dette er en basistrening som vi gjør hver dag. Etter klasse har jeg diverse prøver før jeg eventuelt har forestilling på kvelden. Akkurat nå spiller jeg i Nøtteknekkeren, som går i hele desember på Hovedscenen.

Hvordan var ditt forhold til teater som ungdom?

Jeg har alltid elsket teateret, men benyttet meg kanskje ikke alltid like mye av det i min ungdom. Da jeg gikk på Kunsthøgskolen i Oslo, jobbet jeg på Dansens Hus. Da fikk jeg sett mange danseforestillinger jeg ellers ikke hadde fått tilgang på som student. Nå går jeg mye hyppigere og ser forestillinger igjen, både teater og dans.

Hva har vært din sterkeste teateropplevelse i 2019?

Jeg hadde akkurat en stor opplevelse av å se Anne Teresa De Keersmaekers forestilling Love Supreme på Dansens Hus. Et lite mesterverk, vil jeg si. Ellers var det desidert et høydepunkt å se Nasjonalballettens menn gjør Ohad Naharins Secus. Da ble jeg så dypt emosjonelt berørt at jeg både lo og gråt høyt.

Hvilke forestillinger gleder du deg spesielt til i 2020?

Jeg gleder meg veldig til å se Vibeke Tandbergs Hunder på Nationaltheatret med premiere 10. januar, og så gleder jeg meg til NasjonalballettensMesteraften x 12-programmer som har premiere 7. mars.

Hvordan skal du feire julen?

Jeg skal hjem til Arendal for julefeiring med familien. Mellom jul og nyttår skal jeg til øya Hydra i Hellas, hvor jeg har leid et lite hus og skal sitte foran peisen og tenke på sommeren.

I desember 2019 gjennomfører Teaterungdom.no for andre året på rad sin helt egne JULEKALENDER:
Hver dag frem mot jul stiller vi 5 kjappe spørsmål til en skuespiller. Slik blir du litt bedre kjent med skuespillerne du ser på scenen. Kjapt, enkelt, og på ungdoms egne premisser
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg