Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet

Askeladden inntar Teater Manu – Norges tegnspråkteater. Flotte parykker, velfungerende scenografi og tydelige gjennomarbeidede bevegelser. Formen er noe helt eget. Det er tydelig, typete og tradisjonelt, akkurat som eventyrene.

Velkommen inn i eventyrenes verden. FOTO: Dag Jenssen

Tittel: Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet

Av: Tine Thomassen, fritt etter norske folkeeventyr

Regissør: Bentein Baardson

Scenograf / kostyme- og parykkdesign: Ingeborg Kvamme    Parykkmaker: Helena Andersson

Maske: Mariola Domurat           Lysdesign: Martin Myrvold     Lyddesign: Erik Hedin

Skuespillere: Anne-Sofie (Fie) R. Sennels, Ronny Patrick Jacobsen, Nikolai S. Wisny, Ipek D. Mehlum, Anne-Line L. Kirste, Kennedy Wisny

Kommende forestillinger: Spilles over hele Norge våren 2020

Anmeldelse av: Helge Langerud Heikkilä


Siden både formen og historien blir så tydelig, er det kanskje litt mye av det gode? Selve handlingen er forutsigbar, noe som gjør at spenningen ligger i de ulike bildene som skapes. Til gjengjeld er de både vakre og gode. Det snør på scenen, og slottet blir virkelig dekket i gull. Trollet ser akkurat passe skummelt ut og de utallige parykkene er nydelig laget. Alt rundt er veldig bra, så svakheten ligger i selve historien.

Prinsessen er fanget i Trollfjellet, Askeladden vil finne henne. Det er med en bror, en mor og noen harer. En fugl er også med, selve Trollet ser man bare et sekund. Konge, dronning og gardister er her også. Og ei kjerring, det er alltid ei kjerring med rar nese i eventyrene. Askeladden finner henne, Trollet blir til stein og alt ender godt. Det er eventyr, eventyr skal være sånn.

Askeladden og Prinsessen. FOTO: Dag Jenssen

Forestillingen er selvsagt laget for barn, men det er noe eget med salen på Dælenenga som gjør at vi i Teaterungdom.no alltid prioriterer å ta turen. Det er spennende å se tegnspråk som scenespråk. Det blir noe helt eget. Nødvendig tekst blir alltid sagt høyt for lyttende publikummere, så det er lett å følge fortellingene. Dessuten lager teatret aldri noe dårlig, de snubler aldri. Her satses det på kvalitet.

Personlig skulle jeg ønske at de dro på litt mer. Turte å utfordre, ikke var så tradisjonelle denne gangen. Da tror jeg Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet virkelig kunne blitt en knallbra forestilling. I stedet er det en forestilling på det jevne, med vakre parykker og helproff ramme. Det er ikke dårlig bare det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg