Askerrevyen: Kræsj

Det hele startet med stort kræsj, og det gjør også denne revyen. To biler møtes, og kræsj, så er vi i gang! Vi er på Asker videregående og det er premiere på årets revy. 

Selv om sluttpoenget ikke er av de beste, var “Moralpolitiet” en av sketsjene som virkelig fikk oss til å le! FOTO: Karen Kalager

Tittel: Kræsj
Hvor/når: Asker videregående, 31. januar
Revysjefer: Sanna Brodtkorb, Henrik Tufte, Fredrik Foyn og Hennie Thoeneie
Skuespillere: Julie Sandbrekke, Rebekka Færøyvik, Jacob Offenberg Magnus Tronbøl, Klara Hoff, Louise Søeberg, Ingrid Røneid og Sofie Vik
Kommende forestillinger: 3.-6. februar
Anmeldelse av: Kamilla Skallerud

En spent gjeng lusker i kulissene, og læreren vi sitter ved siden av kan stolt fortelle at elevene på skolen har laget denne revyen helt selv, uten profesjonelt band eller innleide instruktører. Det er en stor gjeng som er i sving, så her har revysjefene gjort en glimrende jobb med å holde i alle tømmene.

Dette er en klassisk revy med sketsjer og musikalske innslag, i tillegg til at de har gitt danserne ganske mye plass. Dette gjør de helt rett i, for den allsidige gjengen med dansere er kveldens stjerner! Det er bare å ta av seg hatten, det er også et stort pluss at de ofte fletter dansingen inn i sketsjene så vi skjønner at det er en tanke bak, bl.a. som dansende flyvertinner.

Den samkjørte dansetruppen imponerer stort med catchy koregrafier og høye bein. FOTO: Karen Kalanger

Når det gjelder sketsjene er det ca 50% gode sketsjer og 50% helt OK sketsjer. Når det først er gøy, er veldig gøy, men en del av dem er ikke helt gjennomførte. For eksempel når familien Ingebrigsten dukker opp på scenen. Sketsjen i seg selv er egentlig ganske morsom, men den blir dratt litt for langt og med et ganske halvhjertet forsøk på å snakke stavangersk føles det litt halvferdig. For min del er Sinnemestringskurs, Moralpolitiet og Asker Amatørteater de store høydepunktene, og skal man dømme ut i fra latteren i salen, tror jeg de fleste i publikum  er enige med meg.

Steinerskole-sketsjen er i og for seg et av høydepunktene, men den kjedelige avslutningen på sketsjen drar ned helhetsinntrykket. FOTO: Karen Kalanger

Det er også gøy hvordan de klarer å flette bandet direkte inn i åpningssketsjen av 2. akt. Et smart grep som får oss i salen til å få øynene opp til musikerne. Bandet rocker skikkelig og er med på å dra opp stemningen hele veien. Totalt sett er Kræsj en revy som inneholder alt en revy skal. Den er fint presentert, men det blir litt for langt mellom høydepunktene til at den kan konkurrere med de aller beste.

 

1 kommentar
    1. Hei, ville bare si at dialekten i Ingebrigsten sketsjen en nøye gjennomtenkt. Gjert (faren) blander nemlig stavangersk og nordlending, akkurat det de gjør i denne sketsjen. Ikke noe halvhjertet her!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg